Odpoutání

Shrnutí sedmnáctého týdne 23. dubna – 28. dubna 2023

Neděle

Veškerá velká spiritualita je o odpoutání se. Cvičí nás v odpoutání i připoutání: odpoutání od pomíjivého, abychom se mohli připoutat k podstatnému. -Richard Rohr

Pondělí

Pokaždé, když se přistihneme, že reagujeme, pokaždé, když se přistihneme, že jednáme, jako by výsledek situace měl právo pojmenovat, kdo jsme, máme se zhluboka nadechnout a připomenout si, že to není pravda.-James Finley

Úterý

Pouštní asketové nazývali tento proces směřování k vnitřní svobodě odpoutáním. Odpoutání umožňuje větší přímou zkušenost s Božskou přítomností, protože hledající je připoután k menšímu počtu rušivých vlivů. -Laura Swan

Středa

Musíme být velmi opatrní, abychom se nepřipoutali k cíli odpoutání! Musíme se zhluboka nadechnout a nechat se unášet vlnami rozvíjení sebe sama.  -James Finley

Čtvrtek

Pro každého z nás pohodlných lidí zní odpoutání jako prohra, ale ve skutečnosti jde o přístup k hlubšímu, širšímu smyslu sebe sama, které je již celé, již spokojené, již naplněné hojným životem.-Richard Rohr

Pátek

Odpoutat se znamená jednoduše propustit myšlenky a představy, ke kterým se naše mysl zvykne upínat, včetně představ o včerejšku a zítřku. Nechat jít není těžké ani kruté. Měli bychom ho nechat proběhnout snadno a postupně. -Anděl Kyodo williams

 Nechat jít a vrátit se

Sedmnáctý týden cvičení

  Spisovatelka a duchovní vůdkyně Caroline Oakesová vnímá kontemplativní praxi jako jádro Ježíšova rytmu služby. Jeho příklad nás učí odpoutat se od svých soudů a očekávání, abychom se mohli vrátit do Boží přítomnosti: 

Ježíš se často modlil o samotě

Evangelijní zprávy nám ukazují, že Ježíš sám žil tuto kontemplativní praxi, modlitbu za slovy, praxi „vnitřního pokoje“, když se často vydával sám … někdy byl v modlitbě přes noc…..

Žil v Boží přítomnosti

Posluchači autorů evangelií z prvního století by okamžitě pochopili, že Ježíš si záměrně a důsledně vyhrazuje čas na pobyt „v“ mocné a formující Boží přítomnosti jako způsob, jak si uvědomit a naladit se na pohyb Boha uvnitř a všude kolem…..

Žil v rytmu – tam a zpět

Když si všimneme Ježíšových časů duchovní obnovy, které se prolínají celým obloukem jeho služby – od učení, uzdravování a nasycení čtyř a pěti tisíc následovníků až po jeho poslední slova při poslední večeři, v Getsemanech a na kříži – začneme si všímat definitivního vzorce Ježíšovy praxe jako určitého plynulého rytmu tam a zpět. 

Zbavil se egoistických vazeb a vracel se do Boží přítomnosti

Neustále se zastavuje, aby se zbavil egoistických vazeb, strachu, odsudků nebo očekávání (což učenci nazývají kenoze neboli vyprázdnění), a pak se znovu a znovu vrací k Boží přítomnosti. 

Nechat jít. 

Návrat. 

Nechat jít. 

Návrat. 

zastavení, uvolnění a návrat

A Božské je tím jediným bodem, ke kterému se Ježíš v tomto modlitebním rytmu zastavení, uvolnění a návratu neustále vrací. To je Ježíšův recept na probuzení – jeho recept pro sebe i pro své následovníky….. Je to Ježíšův postup, jak prohloubit vědomí duše a její naladění na naši nejvnitřnější podstatu, na Božské v nás.