Napravování světa

Padesátý týden: Směrem k větší lásce

Učitelka CAC Mirabai Starrová píše o judaismu, který potvrzuje tikkun olam – lidskou účast na obnově světa:

Stvoření podle Kabaly

V jednom kabalistickém příběhu si bezmezné, beztvaré, sjednocené Svaté přálo poznat své Svaté Já, a tak se smrštilo a rozlévalo do nádob. Božská záře však byla pro tyto omezené nádoby příliš velká, a tak se roztříštily a rozptýlily střepy rozbitého světla po celém vesmíru, čímž daly vzniknout všemu, co je.

židovský velký třesk

To zní jako moderní kosmologie, která rovněž tvrdí, že vesmír se rozpínal ze stavu mimořádně vysoké hustoty, což vedlo ke vzniku celého spektra hmotných jevů. Tuto verzi vzniku vesmíru roztříštěním nádob jsem nazval „židovský velký třesk“. Pochází z učení, které rabín Isaac Luria nabídl v šestnáctém století, aby ilustroval, jak forma vzniká z beztvarosti, jak světlo uvízne uvnitř temnoty a jak nás Svatý potřebuje, abychom se podíleli na rozvíjejícím se dobru stvoření. Lidé, jak praví toto učení, byli stvořeni k tomu, aby vykopávali a vyzdvihovali střepy světla z hustého údělu existence a obnovovali nádoby do celistvosti.

V mystickém judaismu je toto učení známé jako tikkun olam, náprava světa.

Jsme stvořeni hledat světlo – Jak?

Jak to máme udělat? Odpověď zní: každým skutkem chesed (milující laskavosti) a cadaky (štědrosti). Znamená to dodržovat pokyny uvedené v Tóře….. Znamená to pěstovat kontemplativní praxi, abychom pěstovali důvěrný vztah s Bohem, snažili se přijímat cizince a pečovat o Zemi. Znamená to přiblížit se a naslouchat tomu, co by naše sestry a bratři na okraji společnosti mohli potřebovat (a být ochotni vzdát se svých představ o tom, jak vypadá „pomoc“, protože naše zažité představy o službě někdy stojí v cestě autentické službě). Znamená to přitisknout ucho k zemi, abychom slyšeli tlukot srdce Matky, naučit se číst její puls, diagnostikovat její neduhy, intuitivně vycítit léčivé prostředky. Znamená to zpomalit natolik, abychom si bolest světa nechali proniknout až do srdce, nechat své srdce otevřít a z tohoto otevřeného prostoru jednat. Znamená to vstoupit s pokorou, zvědavostí a láskou. [1]

Starr povzbuzoval studenty na Škole života CAC:

Naším úkolem je napravit rozbitý svět laskavostí

Naším úkolem je napravit rozbitý svět. To je náš úkol: opravit tuto rozbitou nádobu, napravit rozbitost světa. Jak to uděláme? Pokud jste na tom podobně jako já, možná se na to ptáte každý den. Děláme to každým projevem laskavosti, každým činem chesed. A děláme to každým činem cadaky, což je, pro nedostatek lepšího překladu, štědrost, pohostinnost. Někdy se překládá jako dobročinnost; je to obětování sebe sama, i když to není vhodné a pohodlné. Na judaismu je hezké, a platí to i v islámu, že se počítají i naše milující, laskavé myšlenky. Činy [se samozřejmě počítají], ale naše milující myšlenky mají význam. Pomáhají napravovat svět. [2]

Prameny:

[1] Mirabai Starr, Wild Mercy: Living the Fierce and Tender Wisdom of the Women Mystics (Boulder, CO: Sounds True, 2019), 138–139.

[2] Adapted from Mirabai Starr, Living School Symposium (Albuquerque, NM: Center for Action and Contemplation, 2022). Unpublished transcript.

Image credit: A path from one week to the next—Madison Frambes, Untitled 1, 7, and 5 (detail), 2023, naturally dyed paper and ink, Mexico, used with permission. Click here to enlarge image.

Though she weeps, the woman is moving forward. Pain is a natural part of healing.