slzy

Slzy věcí

Shrnutí desátého týdne 2. března – 7. března 2025

Neděle

Proroci a mystici si uvědomují to, co většina z nás ne – že všechny věci mají slzy a všechny věci si slzy zaslouží. Soucit, který vyvěrá, když pláčeme, může také změnit náš život a vytáhnout nás ze sebe samých do společenství s lidmi kolem nás.  -Richard Rohr

Pondělí

Jaké nové úrovně truchlení, cítění, uzdravování a probuzení k hlubším individuálním a kolektivním záměrům budou zapotřebí, aby došlo k takovým změnám, jaké chcete ve světě vidět? Jaké vody můžete ctít a chránit jako posvátné? Jaký svět chcete pro všechna naše vnoučata? -Pixie Lighthorse

Úterý

Musíme se naučit prorocky truchlit a vidět náš svět, i ten nejtemnější, s duchem a energií proroků hebrejské Bible. Tito starověcí učitelé varovali, že svět není v rovnováze a že jeho náprava vyžaduje naši pomoc. Ano, truchlíme s nimi, občas pláčeme, ale nepodléháme cynismu, nenávisti a násilí.  -Otis Moss III

Středa

Jsem přesvědčen, že slzy, ačkoli vypadají jako pouhá emotivní reakce, jsou mnohem víc: hluboce svobodná akce, kterou mnozí nemají rádi. Vycházejí z hloubi našeho nitra, kde jsme nejopravdovějšími sami sebou. Slzy odhalují hloubku, v níž a z níž nám záleží. -Richard Rohr

Čtvrtek

Srdce z kamene nedokáže rozpoznat říše, které buduje, a říše, které uctívá. Pláč ano. Přesouvá nás přes hněv a smutek a posiluje nás, abychom skutečně slyšeli a reagovali na stále tragickou přítomnost.  -Richard Rohr

Pátek

Prorok nemůže vědět, že všechno dobře dopadne, že se ti, kdo jsou u moci, probudí a napraví škody, které způsobili, a že zavládne mír. Musí spočinout v nevědomosti. Nevědomost není vždy příjemná. Ve skutečnosti se může hodně podobat smutku.  -Mirabai Starrová

Slzy a rozjímání

Desátý týden cvičení

Anglikánská mystička a spisovatelka Maggie Rossová nám připomíná, že slzy jsou božským darem a znamením Boží přítomnosti a milosti:

Dar slz je často znamením Boží přítomnosti

Dar slz je často znamením Boží přítomnosti, když se cítíme nejvíce opuštění, zapomenutí a osamocení…. Nelze dostatečně zdůraznit, že dar slz je dar. Stejně jako každý jiný dar jej můžeme přijmout nebo odmítnout. Nelze jej sice vynucovat ani s ním manipulovat, ale lze jej, stejně jako ustavičnou modlitbu, jejíž je součástí, pěstovat. Je to „okolní“ milost. Není zvláštním vlastnictvím duchovní elity, ale je vždy k dispozici a čeká, až nás najde vnímavé. Je to nevýslovný dar a jedním z jeho poznávacích znamení je, že nás vždy odvádí od našeho já, i když nás osvěcuje. 

Slzy a kontemplace

Slzy a kontemplace (obě slova jsou synonyma) jsou dary, a oba dary hlubokého setkání s Ohněm, který slzy rozněcují a solí celou naši bytost. Dar slz osvobozuje a je znamením osvobození jak od kontroly, tak od strachu, z něhož kontrola pramení, a od touhy po bezpečí, které nám naše strachy nabízejí, a od touhy snažit se kontrolovat, abychom se cítili bezpečně. Právě lásce k Bohu a zpočátku děsivé svobodě nás tento dar otevírá, svobodě stát se součástí vše-svatého JÁ JSEM, být vylití- skrze….. 

Ne sentimentální

Lacrimae rerum: slzy ve věcech; stvoření, které praská silou proměny, krvácí také slzami svého vykupitelského Stvořitele. Hlubina volá k hloubce; ne nějaké sentimentální „mohlo být“, ale božské volání ke skutečnosti, jejíž hustotu svatosti lze spatřit pouze skrze závoj slz. 

Přečtěte si tuto meditaci na cac.org. 

Translated with DeepL.com (free version)

Prameny:

Maggie Ross, The Fountain and the Furnace: The Way of Tears and Fire (Paulist Press, 1987), 148, 149, 151. 

Image credit and inspiration: Noé Barnett, Untitled (detail), 2024, oil paint, Albuquerque. Click here to enlarge imageA painted image from art by Noé Barnett, inspired by Richard Rohr’s book The Tears of Things, a hand holds a single tear gently and with great care.