Týden dvacet sedm: Osvobození a spravedlnost-Čtvrtek, 3. července 2025
Publikace CAC We Conspire zkoumá dílo brazilského arcibiskupa Doma Héldera Cámary (1909–1999), zastánce teologie osvobození.
Dostal za úkol věnovat se chudobě
Přestože Dom Câmara měřil pouhých 155 cm, byl ve svých přesvědčeních gigantem. Svou kariéru však nezačal jako zastánce spravedlnosti a nenásilí. V počátcích svého kněžství se Câmara jakožto věřící zastával autoritářského politického hnutí v Brazílii zvaného „Brazilian Integralist Action“. K významné změně došlo, když francouzský katolický kardinál Gerlier naléhal na Cámaru, aby ve své práci upřednostňoval chudobu.
Odhodlaně pomáhal chudým ve slamech
Toto setkání se stalo přelomovým momentem v Câmaraově víře, který popsal jako „sražení k zemi jako Saul na cestě do Damašku“ (Skutky 9:1–19). [1] Câmara zasvětil zbytek svého života organizování širší církve, aby se zabývala systémovými příčinami chudoby a násilí…. Dom Hélder Câmara, považovaný za předního hlasatele míru a spravedlnosti v katolické církvi dvacátého století, byl neformálně nazýván „biskupem slumů“ pro své neochvějné odhodlání pomáhat chudým ve městech a bojovat za ekonomickou spravedlnost. [2]
Zde je několik přesvědčení, podle nichž Dom Câmara žil:
Rád bych všem řekl:
• Kde je [lidstvo], tam musí být přítomna církev.
• Egoismus bohatých představuje vážnější problém než komunismus.
• Dnešní svět je ohrožen atomovou bombou bídné chudoby.
• Aby bylo možné nastolit spravedlnost ve všech sférách po celém světě, je třeba provést hluboké změny.
• Bez hluboké osobní proměny se nikdo nemůže stát nástrojem proměny světa…
• Abychom revolučně změnili svět, stačí jen žít a šířit evangelium Ježíše Krista s opravdovým přesvědčením.
• Hluboká chudoba je odporná a ponižující; poškozuje obraz Boha v každém [člověku]….
• Moje dveře a moje srdce jsou otevřené všem – všem bez výjimky.
• Kristus předpověděl, co se stane při posledním soudu: budeme souzeni podle toho, jak jsme s ním zacházeli v osobách chudých, utlačovaných a ponížených. [3]
Státní media byla proti jeho službě
Dom Hélder Câmara, zakázaný médii ve své vlastní zemi, cestoval po světě a šířil poselství evangelia a osvobození. Naléhal na kontemplativní, vnitřní proměnu jako nezbytnou pro strukturální změny v našich systémech a ve světě. Câmara spojil dílo osvobození s osvobozením, které poskytuje Bůh:
K pomáhání je nutná vnitřní kontemplativní proměna
Stejně jako Otec, Stvořitel, chce, abychom byli spolustvořiteli, tak Syn, Vykupitel, chce, abychom byli spoluvykupiteli. Je tedy na nás, abychom pokračovali v díle osvobození započatém Synem: osvobození od hříchu a následků hříchu, osvobození od egoismu a následků egoismu. To pro nás znamená teologie osvobození a nevidím žádný důvod, proč by se někdo měl bát skutečné, autentické teologie osvobození. [4]
Translated with DeepL.com (free version)
Prameny:
[1] As quoted in Dom Hélder Câmara: Essential Writings, selected by Francis McDonagh (Orbis Books, 2009), 24.
[2] Adapted from “A Vision for Liberation,” We Conspire (March 2025), Center for Action and Contemplation.
[3] Dom Hélder Câmara: Essential Writings, 65–66.
[4] Hélder Câmara, The Conversions of a Bishop: An Interview with José de Broucker, trans. Hilary Davies (Collins, 1979), 170–171, quoted in “A Vision for Liberation,” We Conspire (March 2025).
Image credit and inspiration: Sushil Nash, untitled (detail), 2020, photo, United Kingdom, Unsplash. Click here to enlarge image. The fist is a simple but mighty symbol of resistance, solidarity, and unity in the face of oppression and injustice. An innate desire for the liberation of the oppressed also results in the unexpected liberation of the oppressor.