48-jpg

Prorocká budoucnost    

Čtyřicátý osmý týden: Budoucnost křesťanství
Nontombi Naomi Tutu

Biskupská kněžka Nontombi Naomi Tutu nachází vizi budoucnosti křesťanství v moudrosti hebrejského proroka Ámose.

Boží lid má být vzorem nového způsobu života

Když Bůh povolává Ámose z jeho poměrně stabilního života, uvědomuje si, že je povolán ke konfliktu s převládající moudrostí a mocenskou strukturou své doby. Přesto ví, že není povolán pouze k tomu, aby izraelský lid pokáral, ale aby mu připomněl, kdo je jeho Bůh a k čemu je povolán. . . . Je to lid, který se zavázal sobě i svým potomkům, že bude ve smluvním vztahu s Bohem. Smlouva se netýká svátků nebo přinášení obětí Bohu; týká se toho, jak mají žít jako lid ve světě. Mají být vzorem nového způsobu života ve společenství a ukázat, že uctívání Boha se týká všech aspektů jejich života.

Boží lid má žít životem, který odráží Boží lásku

Uctívání Boha je… o tom, jak se chováme k bližnímu, jak jednáme s méně šťastnými, co děláme pro vdovu a sirotka nebo pro ně a jak se chováme k cizinci v našem okolí. Ámos se snaží … Božímu lidu objasnit, že Bůh, který ho stvořil a miluje, očekává, že jeho víra v Boha bude pro něj výzvou, aby žil životem, který odráží Boží lásku. . . .

Vše co děláme pro druhé  je bohoslužba…

Je těžší vidět toto Amosovo křesťanství ve světě, ale vím, že tam je, a věřím, že je to vlastně dominantnější příběh křesťanství. Je skrytější, protože není okázalé a neusiluje o pozornost. . . . Viděl jsem ho v malé farnosti svatého Tomáše v jihoafrickém Kagisu. Když jsme ji před několika lety navštívili, tehdejší farář Xolani Dlwati nám řekl: „Neděláme osvětovou činnost. Všechno, co děláme, je bohoslužba.“ Tato kongregace, složená převážně z chudých rodin, podávala obědy dětem ve škole v sousedství; kupovala školní učebnice, boty a uniformy pro děti v komunitě; stála v roli opatrovníků rodin s dětmi v čele; a starala se o to, aby ti, kteří umírali na AIDS, měli uklizené domovy, jedli zdravé jídlo a věděli, že jsou milováni. Nebyla to žádná honosná církevní svatyně, žádný okouzlující život faráře, jen uctívání Boha, které prostřednictvím jejich péče ukazovalo, co je to křesťanství. . . .

…stejně jako to připomínal prorok Amos Izraelitům

Naše víra nikdy nebyla o těch, kteří jsou nejpopulárnější, a o těch, kteří hlásají prosperitu. Byla o společenstvích, která věrně modelují způsob bytí ve světě, vztah k sobě navzájem a k vězňům a hladovějícím. Bylo to o hlasech, které nám připomínaly, že žít Boží lásku vypadá jako naše každodenní zkušenosti. Bylo to o Amosovi, který se postavil establishmentu ve jménu Boha a ve jménu spravedlnosti. Věřím tedy, že budoucnost křesťanství je skutečně jeho minulostí a přítomností. Je to Ámos. Jsme to my.

                 Translated with www.DeepL.com/Translator (free version), mezinadpisy si dovolil vložit překladatel

Prameny:

Nontombi Naomi Tutu, “The Prophetic Future of Christianity,” Oneing 7, no. 2, The Future of Christianity (Fall 2019): 80–81, 82. Available in print and PDF download.

Image credit: Christopher Holt, Newgrange Triple Spiral (detail), 2014, Ireland, photograph, Wikimedia. Joanna Kosinska, Untitled (detail), 2017, photograph, Unsplash. Nasa and ESA, M104 Sombrero Galaxy (detail), 2003, United States, photograph, Wikimedia. Jenna Keiper & Leslye Colvin, 2022, triptych art, United States.  Click here to enlarge image.

Image inspiration: From a past shrouded by time, we hold the known candle of our present moment toward an unknown and expansive future. Past, present, and future— Christ is present in each.