Cesta k probuzení

Každodenní meditace Richarda Rohra -Týden čtyřicet pět: Křesťanství a buddhismus

 Na rozdíl od Ježíše, který se rovnou narodil do sociálně chudé skupiny , Siddhartha Gautama (který se stal Buddhou) se nejprve vzdal své vysoké kasty v rámci procesu jeho proměny. Oba učitelé však shodně pochopili, že naše pravá vnitřní urozenost nemá nic společného s vnějšími okolnostmi.

Buddhističtí učitelé Pamela Ayo Yetunde a Cheryl Giles vysvětlují:

Vznešený Buddha prohlásil, že šlechta není o tom do jaké kasty patří, ale o tom, jak dotyčný člověk žije svůj život, jak usiluje o to aby se probudil z nevědomosti, aby se zbavil nenávisti a chamtivosti. . . . Šlechtic v buddhistickém smyslu znamená člověka, který se vymanil ze svých sociálních představ . Už není slepý ke skutečnosti a snaží se přijmout pravdu a také žít v pravdě.. [1]

Yetunde a Giles se zabývá výzkumm , jak je cesta probuzení buddhismu přijatelná pro Afroameričany. A také pro lidi, kteří byli utlačováni a kterým bylo odepřeno stát se šlechetnými:

Buddhismus povstal z kastovní kultury. Mocný barevný muž se vzdal své moci, aby poznal své bludné myšlení a stále více se učil projevovat soucit. Nakonec se rozhodl učit nový způsob života, aby se do něj mohli probudit i ostatní. Základem jeho učení bylo odstranit kastovní systém z mysli lidí. Jinými slovy, buddhismus je cesta k osvobození mysli a zároveň pomáhá být více odolný vůči traumatu ze světa. . . .

Systém se nyní nazývá Ušlechtilá osmidílná stezka (v pálí arija atthangika magga; v sanskrtu árja aštángika márga), a mnoho studijí této cesty ukázalo, že její realizace v životě člověka zvyšuje psychospirituální odolnost vůči předsudkům, útlaku, odcizení a traumatu.

O jakou Cestu se jedná?

Je třeba pochopit čtyři vznešené pravdy, které Siddhártha Gautama poznal po mnoha letech asketického života a pokusech překonávat lidskou slabost

  1. Utrpení je reálné a působí v celém lidstvu.
  2. Lze nalézt jasné příčiny utrpení.
  3. Tyto příčiny lze přeměnit a ukončit.
  4. Cesta je právě to jak přeměnit a ukončit příčiny

Poslední bod je pak rozvrhnut do osmi dílů:

Správný pohled, Správný záměr, Správná řeč, Správný čin, Správné životní styl, Správné úsilí, Správná všímavost (všímat si okamžiku) a Správná koncentrace (soustředění). [2]

Konference CAC (Centrum for Action a contemplation) v roce 2008 o Ježíši a Buddhovi: James Finley ( James Finley je žákem Thomase Mertona a je klinickým psychologem) Zamyšlení jak nás může proměnit ,cesta Čtyř vznešených pravd:

Když chodíme touto cestou každý den, tak jak týdny a měsíce ubíhají, začínáme cestu hledat. V tu chvíli už jsme na cestě svého proměnění, na cesty k osvobození, jen ještě potřebujeme správné jasné vedení. Co máme udělat? Jak můžeme ve své intimním a osobním prožívání života opravdově zažít slibované osvobození? Naše srdce už ví, že osvobození je opravdu možné . . .Už vím, že Bůh je všechno a je všechno, čím ve skutečnosti jsem já. O tom je právě osm dílů cesty. [3]

 [1] “Buddhism as a Path of Trauma Resilience for Anti-Racism Activists,” editors’ introduction to Black & Buddhist: What Buddhism Can Teach Us about Race, Resilience, Transformation and Freedom, ed. Pamela Ayo Yetunde and Cheryl A. Giles (Shambhala: 2020), 2, 3.

[2] Yetunde and Giles, 1, 2.

[3] James Finley and Richard Rohr, Jesus and Buddha: Paths to Awakening, disc 5 (Center for Action and Contemplation: 2008), CD, DVD, MP3 download