Intimita ve vztahu s Bohem

Posvátný kruh lidské a Boží lásky

Osmý týden : intimita

Jak se bližní mohou více sblížit a být více otevření Boží lásce – píší terapeuti Sue Johnson a Kenneth Sanderfer

Láska probouzí lásku

Lidé, kteří zažívají pocity milovaných osob, jsou více přístupni k tomu být soucitní k druhým. Umí se lépe vypořádat s hněvem, vyrovnávat se s úzkostmi, být i nadále otevření, být štědří, tolerantní. Jsou otevřeni přijímat lásku a blízkost. Jsou to vlastnosti vycházející z Kristova učení

Láska otevírá dveře lásce

Když jsou naše vztahy s našimi blízkými, s rodiči, životními partnery pozitivní, jsme více otevření i Boží lásce. Jsme -li pro druhé vzácní, důležití a cítíme-li se bezpečně, pak je pro nás snazší nalézat blízkost Boha. Máme daleko větší důvěru v jeho laskavost a máme silnější víru. Pozitivní a láskyplné lidské vztahy nás spojují a proměňují.

Láskyplné vztahy s našimi rodiči nebo pečovateli nám pomáhají vytvářet naši schopnost a touhu po intimním vztahu s Bohem (Richard Rohr)

Láska se rodí láskou rodičů

Naše úzké spojení s matkou ( a doufejme, že také s naším otcem) , je zdrojem pro naše vnitřní vědomí sounáležitosti. Úžasná láska předávána od narození našimi rodiči (nebo jinými pečovateli), nám v naší mysli vytvořila důležité neurony. A ony se staly skutečným základem naší touhy po intimitě. Umožnili nám vyrůst v dospělého člověka, který dokáže mít intimní, blízké, něžné vztahy s druhými a s Bohem. [1]

Mystické tradice prožívání Boha jako milence, prohlubují naši schopnost být intimní s ostatními. – píší terapeuti Sue Johnson a Kenneth Sanderfer

Láska k lidem rodí lásku k Bohu

I v klášteře se objevuje souvislost mezi oddaností blízkým lidem a oddaností Bohu. V opatství Sant’Antimo (v toskánských kopcích, postaveném asi před devíti sty lety na Via Francigena – na cestě starověkých poutníků do Říma)– se ozývá každý den zpěv mnichů. Při chválách, tercii, sextě a nešporách. Zpívají z radosti: „Ó Bože, ty jsi můj Bůh, neustále tě hledám za úsvitu i za soumraku .“ To není vůbec náhoda, , že zvon, který je volá k modlitbě, se jmenuje „manžel“.

Láska k Bohu rodí lásku k lidem

Je to posvátný kruh, kde pocit blízkosti k božskému a láskyplné spojení s druhými lidmi působí oboustranně. Láska je dar, který je neustále na nás vyléván. Láska k božskému průvodci posiluje pouto mezi partnery. Každodenní láska mezi partnery obráceně pomáhá posilovat jejich intimní vztah s Bohem. Posvátný kruh je znázorněn ve verši z 1 Jan 4:7: „Drazí přátelé, milujme se navzájem, protože láska pochází od Boha. Každý, kdo miluje, se narodil z Boha a zná Boha.“

Prameny:

[1] Richard Rohr and James Finley, Intimacy: The Divine Ambush, disc 2 (Albuquerque, NM: Center for Action and Contemplation, 2013), CD, MP3 download.

Sue Johnson with Kenny Sanderfer, Created for Connection: The “Hold Me Tight” Guide for Christian Couples (New York: Little, Brown, 2016), 256, 260, 261–262.

Image credit: Barbara Holmes, Untitled 1 (detail), 2021, photograph, United States, used with permission. Jack Delano, View of crowd dancing to the music of „Red“ Sounders and his band, at the Club DeLisa, Chicago, Illinois (detail), 1942, photograph, New York Public Library, public domain. Nathan Dumlao, Untitled, 2020 (detail), photograph, Unsplash, free use. Jenna Keiper and Leslye Colvin, 2021, triptych art, United States.

The creative team at CAC sent a single-use camera to core teacher Dr. Barbara Holmes as part of an exploration into contemplative photography. Her photos are featured here together with historical images in a form inspired by early Christian/Catholic triptych art: a threefold form that tells a unified story. 

Image inspiration: In the center photo we see two bushes, separate but entwined, touching and sharing space. Human intimacy requires us to come as ourselves, undefended, co-creating a space for connection. Friends, lovers, communities who share raw hopes for change: we welcome each other into the intimacy of authentic presence.