Pavel - mystik

Život v Kristu

Dvanáctý týden: Pavel: Nepochopený mystik

Teoložka Ursula Kingová vidí Pavla jako předchůdce křesťanských mystiků. V následujících odstavcích shrnuje jeho hlavní mystická témata:  

Ursula Kingová

Mystika Pavla

Pavlova velká mystická zkušenost na cestě do Damašku, která ho změnila z nepřítele v horlivého stoupence prvních křesťanů, z něj učinila jednoho z největších svědků moci Kristova ducha, „v němž žijeme, pohybujeme se a jsme“ [Skutky 17:28]. Zatímco evangelia popisují Kristův život, jeho smrt a vzkříšení, Pavlovy epištoly vydávají svědectví o intenzivní a hluboce proměňující víře, zakořeněné jak v mocné osobní zkušenosti, tak ve společenství prvních učedníků, které se později stali křesťanskou církví.

Pavel žije v Kristu

Pavel popisuje Sám sebe jako „člověka v Kristu“ potvrzuje hluboké spojení s Božstvím, které nepopírá jeho vlastní identitu, ale umožňuje mu žít v samotné božské přirozenosti: „Už nežiji já; ale žije ve mně Kristus“ [Galatským 2:20]. Zpívá také chvály aktivní lásky, lásky, inspirované ohněm božské lásky a nastiňuje všem vizi kosmického Krista, Krista, který „je vším a je ve všem“ (Koloským 3:11). [1]

Jezuitský učenec Harvey Egan také vidí Pavla jako mystika, který se plně odevzdal Boží lásce v Kristu a který věřil, že ostatní mohou dělat totéž:

Harvey Egan

Pavel se odevzdal lásce v Kristu

Z hlubin svého bytí Pavel zakoušel Boží lásku v Kristu a odevzdal se jí. Pro Pavla byl Pán Duch (2 Korintským 3:17). Pavlův mysticismus se důsledně řídí Kristem. „Žít – to je pro mne Kristus“ (píše Pavel v listu Filipským 1:21).

Boží děti

Pavel považoval za téměř samozřejmé, že všichni křesťané, díky Kristu a jeho Duchu, měli relativně snadný přístup k osobní zkušenosti Boha ve svém životě. Očekával od každého křesťana zralou víru. I když mluvil o „zralosti“ ve víře (1 Korintským 2:6) a „duchovním “ životě (1 Korintským 2:15). Duch svatý dal všem křesťanům „neobyčejné poznání“ (Efezským 3:19), „plnost poznání“ (Efezským 1:17), a tak nám dokázal, že jsme „[děti] Boží“ (Římanům 8:14), kteří mohou Boha nazývat „Abba, Otče“ (Římanům 8:15). Kristův Duch se v nás bude modlit „přimlouvat s nevýslovným lkaním“ (Římanům 8:26).

Tajemství Boží

S láskyplným poznáním ukřižovaného a vzkříšeného Krista je úzce spojena „v tajemství ukrytá Boží moudrost“ (1 Korintským 2:7). Také pokoj mimo veškeré chápání (Filipským 4:7) a nejvyšší útěcha (2 Korintským 1:5). Ti, kteří žijí v Kristově Duchu, zažívají bohatší způsob života (Efezským 1:8–9). Je naplněný láskou, radostí, pokojem, sebeovládáním, jemností, trpělivostí a laskavostí (Galatským 5:22). A to jim umožňuje nést břemena jeden druhého (Galatským 6:2). Jak řekl Pavel: „Co žádné oko nevidělo, ani ucho neslyšelo, ani [lidské] srdce nepočalo, co Bůh připravil pro ty, kteří ho milují, to nám Bůh zjevil skrze Ducha“ (1 Korintským 2:9–10). . . .

Naše existence v Kristu

Znovu a znovu Pavel mluvil o tom, že existuje „v Kristu“. Pro něj navíc „Už nežiji já, ale žije ve mně Kristus“ (Galatským 2:20). [2]

Prameny:

[1] Ursula King, Christian Mystics: Their Lives and Legacies throughout the Ages (Mahwah, NJ: Hidden Spring, 2001), 13. 

[2] Harvey D. Egan, Christian Mysticism: The Future of a Tradition (New York: Pueblo Publishing, 1984), 26–27.

Image credit: Jenna Keiper, Trash Can Study I (detail), 2020, photograph, New Mexico, used with permission. Dorothea Lange, “Bum blockade.” (detail), 1936, photograph, public domain. Jenna Keiper, Trash Can Study II (detail), 2020, photograph, New Mexico, used with permission. Jenna Keiper and Leslye Colvin, 2022, triptych art, United States.

This week’s images appear in a form inspired by early Christian/Catholic triptych art: a threefold form that tells a unified story. 

Image Inspiration: The images on the left and right may not be immediately clear upon first glance. Perhaps there is room for our questions to stay with us gently, taking their time, until understanding slowly emerges as we walk along.