Bůh vždy před námi

Dvacátý šestý týden: Judaismus: chasidští mystikové

Rabín Israel ben Eliezer, často považovaný za zakladatele chasidismu, je známý jako Baal Šem Tov nebo pod zkratkou „Bešt“. Žil v Mežbizu (dnešní Medžbizh na západní Ukrajině). Bešt byl extaticky zamilovaný do Boha. Podobně jako František z Assisi založil hnutí radostné lásky a služby zdola, které oslovovalo obyčejné lidi, nejen učenou elitu. Tento proud judaismu vysvětluje rabín Rami Shapiro:

 „Bůh touží po srdci“

Starověcí rabíni učili: „Bůh touží po srdci“. Oni sami však zřejmě dávali přednost hlavě. Judaismus se po staletí snažil najít rovnováhu mezi srdečnou touhou po Bohu a intelektuálním zvládnutím Božího slova. Obecně řečeno, zvítězila hlava. Když však věci začaly být příliš opojné, kyvadlo se vychýlilo ve prospěch srdce. Jedním z těchto výkyvů srdce bylo židovské obrozenecké hnutí osmnáctého století zvané chasidismus. . . .

 

Bůh je zároveň můj život

Pojem d’veikus („lpění“ nebo „přilnutí“) najdeme v Tóře [hebrejských Písmech], kde sloveso davak označuje mimořádnou blízkost s božstvím: „Milovat JHVH, svého Boha, naslouchat jeho hlasu a přilnout k němu, neboť on je tvůj život a délka tvých dnů…“. (Dt 30,20). Dosáhnout d’veikus znamená uvědomit si, že Bůh je tvůj život. I když pozdější chasidští mistři hovořili o d’veikus jako o spojení s Bohem, které vyžaduje rozpuštění vlastního já, nebylo to původní chápání. Bůh je váš život, ale váš život je stále váš; to znamená, že Tóra hovoří o d’veikus jako o zkušenosti pociťování plnosti Boha přítomného ve vašem já, aniž by se ve skutečnosti vymazal váš pocit já. . . .

Bůh je stále před námi

Základní poselství a praxe raného chasidismu jsou jednoduché. Poselství: „… celá země je plná Boží slávy“ (Izajáš 6,3). Praxe: „. . . Boha mám stále před sebou“ (Žalm 16,8). Pochopte je a pochopíte chasidismus. . . .

Bůh je všude kolem nás

Ačkoli sami chasidé toto přirovnání nepoužívají, vztah vlny k oceánu výstižně vystihuje  situaci, v níž se podle chasidismu nacházíme. . . . Soustřeďte se na sebe jako na vlnu a budete stále více zběsilí a ustaraní. Soustřeďte se na sebe jako na oceán a naleznete klid a mír v duši. . . . Chasidismus se snaží probudit vlnu k tomu, aby byla oceánem. Probuzení do své pravé přirozenosti je to, co znamená „stavět Boha vždy před sebe“. Všude, kam se podíváte, vidíte Boha nikoliv jako abstraktního ducha, ale jako Pravé bytí všech bytostí. . . . 

Buď spolu s Bohem oceánem plném soucitu a čistoty

Beštové věřili, že Bůh je všude a může ho najít každý, jehož srdce je otevřené, prosté a čisté. V době, kdy se judaismus soustředil na učenou elitu, oslovil masy judaismem bohatým na soucit, oddanost a naději. Jeho vnitřní kruh žáků přenesl jeho učení do širšího světa a vytvořil celosvětové hnutí, které pokračuje dodnes. 

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version) (mezi nadpisy od překladatele)

Prameny:

Rami Shapiro, Hasidic Tales: Annotated and Explained (Woodstock, VT: Jewish Lights Publishing, 2004, 2015), xxvii, xxviii, xxix, xxxii, xxxiv. 

Image credit: Carrie Grace Littauer, Untitled 7 (detail), 2022, photograph, Colorado, used with permission. Menachem Weinreb, two Jewish boxes of tefillin unwrapped (detail), 2021, photograph, Jerusalem. Arthur Allen, Untitled 12 (detail), 2022, photograph, France, used with permission. Jenna Keiper, 2022, triptych art, United States. Click here to enlarge image.

This week’s images appear in a form inspired by early Christian/Catholic triptych art: a threefold form that tells a unified story. 

Image inspiration: God, unveiled, in our deepest rituals and traditions as well as in the simplicity of light moving across stones and trees.