Zářící světlo božského života

Dvacátý šestý týden: Judaismus: chasidští mystikové

Židovský filozof Martin Buber (1878-1965) pomohl nežidovskému světu představit vášnivou spiritualitu chasidismu devatenáctého století.

Martin Buber radí

Jako malý chlapec žil Buber se svými prarodiči ve Lvově na Ukrajině. Byl ovlivněn chasidskou vírou svého dědečka a velkou část svého vědeckého života zasvětil šíření legend, rčení a příběhů chasidismu. Podobně jako výroky křesťanských pouštních otců a matek obsahují i chasidské krátké výroky moudrost přesahující jejich slova. Podělíme se o několik z díla Martina Bubera a povzbudíme vás, abyste je četli pomalu, několikrát, a prožili tak jejich modlitební moudrost.

Buď sám sebou

První výrok připomíná slova Thomase Mertona: „Být svatým pro mě znamená být sám sebou.“ V tomto případě se jedná o výrok, který se vztahuje na světce. [1] Svou pravou identitu v Bohu objevujeme, když už nepředstíráme, že jsme někým jiným, než kým jsme: 

Rabín Zusja . . řekl krátce před svou smrtí: „V budoucím světě se mě nikdo nebude ptát: „Proč jsi nebyl Mojžíš?“ Budou se mě ptát: „Proč jsi nebyl Zusja?“. [2] 

Buď tam kde zrovna jsi

Následující výrok vystihuje chasidský důraz na to, že, jak zjistil biblický Jákob, „toto místo je brána nebes“ (Genesis 28,17): 

O jistém talmudském mistrovi se říká, že nebeské cesty jsou pro něj stejně jasné jako ulice jeho rodného města. Chasidismus toto pořadí obrací: Je to větší věc, když jsou pro člověka ulice jeho rodného města stejně jasné jako cesty nebeské. Neboť právě zde, kde stojíme, bychom se měli snažit, aby zářilo světlo skrytého božského života. [3]

Závěrečný výrok nám připomíná, že Boží přítomnost se sice nachází v každé skutečnosti, ale k setkání s ní je zapotřebí vnitřní ochoty: 

„Kde je Boží příbytek?  

Vpusť Boha do své duše

Touto otázkou překvapil rabín z Kotzku několik učených mužů, kteří ho náhodou navštívili.  Vysmáli se mu: „To je ale otázka! Což není celý svět plný [Boží] slávy?“ „Ne,“ odpověděl. Pak si na svou otázku odpověděl sám:  “Bůh přebývá všude tam, kam ho člověk vpustí. [4] 

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version).Nadpisy vložil překladatel

Prameny:

[1] Thomas Merton, New Seeds of Contemplation (New York: New Directions, 1972), 31.  

[2] Martin Buber, The Way of Man, According to the Teaching of Hasidism (New York: Routledge Classics, 2002), 10. Note: Minor edits made to incorporate inclusive language. 

[3] Buber, The Way of Man, 31.  

[4] Buber, The Way of Man, 33. 

Image credit: Carrie Grace Littauer, Untitled 7 (detail), 2022, photograph, Colorado, used with permission. Menachem Weinreb, two Jewish boxes of tefillin unwrapped (detail), 2021, photograph, Jerusalem. Arthur Allen, Untitled 12 (detail), 2022, photograph, France, used with permission. Jenna Keiper, 2022, triptych art, United States. Click here to enlarge image.

This week’s images appear in a form inspired by early Christian/Catholic triptych art: a threefold form that tells a unified story. 

Image inspiration: God, unveiled, in our deepest rituals and traditions as well as in the simplicity of light moving across stones and trees.