Bojovníci za mír   

Týden čtyřicet tři: Nenásilí

Co si ti z nás, kteří se zavázali k nenásilí, počnou s obrazy bojovníků v našich náboženských tradicích?  Zenový kněz a aktivista angel Kyodo williams píše o životě s nenásilným „duchem bojovníka“ inspirovaným Buddhou:

Gautama

Muž, který se stal Buddhou, byl znám jako Gautama a narodil se do válečnického klanu známého jako Šákjové. . .

Probouzející se bytost kráčející po cestě bdělosti

Ale ještě předtím, než se Gautama narodil jako válečník z rodu Šákjů, byl válečníkem jiného druhu. V předchozích životech byl Gautama bódhisattvou. Bódhisattva znamená „probouzející se bytost“ a označuje člověka jakékoli kultury, který je statečný a ochotný kráčet po cestě bdělosti. . . . Jsou to probouzející se bojovníci, kteří se vzdávají bezcílného proplouvání životem a zabývají se jen sami sebou. Probouzející se bojovníci žijí způsobem, který je prospěšný pro všechny, a jejich práce je vykonána zde na tomto světě. Vidí, že všichni musíme převzít odpovědnost za ukončení utrpení, a to nejen za svou vlastní svobodu, ale i za svobodu ostatních. Tito probouzející se bojovníci si uvědomují, že aby mohli žít harmonicky a s radostí, musí zaujmout své přirozené místo ve světě.

Duch válečníka je rozpoložení srdce do věci míru

Znamená to, že abychom mohli žít s větší radostí a milostí a s menším strachem a hněvem, musíme vyběhnout a chopit se zbraní nebo rozvíjet agresivitu a válečnický postoj? Vůbec ne. To, co chceme udělat, je ztělesnit ducha bojovníka a vnést ho do svého každodenního života. „Duch“ odkazuje na to, co dává život. „Válečníci“ žijí životem plným akce a jasného směřování. Můžeme vnést ducha bojovníka do věci míru a harmonického spojení, protože jde o život a žití, nikoli o sílu a agresi. . . . Duch válečníka je rozpoložení, které nám umožňuje vytvořit si návyk na pěstování vlastností a dovedností, které jsou nám všem již k dispozici. [1]

Valarie Kaur z projektu Revoluční láska chápe svou sikhskou válečnickou tradici nenásilnou optikou, která se ptá „Za koho budeš bojovat?“ ve jménu spravedlnosti a míru.

Přetavit svoji sílu ve prospěch života

Co to znamená být bojovníkem-mudrcem pro novou dobu? Za koho budete bojovat? Co budete riskovat? Začíná to tím, že ctíte bojový impuls ve vás. Přemýšlejte o tom, co vám láme srdce. Všimněte si, jaké to je, když se vám sevřou pěsti, čelist a zrychlí tep. Všimněte si, jaké to je, když se chcete bránit. Uctěte to v sobě. Jste naživu a máte něco, za co stojí bojovat. Nyní přichází druhý okamžik: Jak to přetavíte do něčeho, co přináší život místo smrti? Dýchejte. Přemýšlejte. Pak si vyberte svůj meč a štít. Nemusíte znát odpovědi. Jen musíte být připraveni na okamžik, kdy svět řekne: Teď. [2]

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version), mezinadpisy si dovolil vložit překladatel

Prameny:

[1] angel Kyodo williams, Being Black: Zen and the Art of Living with Fearlessness and Grace (New York: Viking Compass, 2000), 65–66.

[2] Valarie Kaur, See No Stranger: A Memoir and Manifest of Revolutionary Love (New York: One World, 2020), 97.

Image credit: Susan Ruggles, Rally Against Iraq War 0017 (detail), 2003, Milwaukee, photograph, Wikimedia. Susan Ruggles, Iraq War Anniversary Peace Rally (detail), 2003, Milwaukee, photograph, Wikimedia. Susan Ruggles, Rally Against Iraq War 0014 (detail), 2003, Milwaukee, photograph, Wikimedia. Jenna Keiper & Leslye Colvin, 2022, triptych art, United States. Click here to enlarge image.

Image inspiration: Candles are on either side of a central image, as in a sanctuary. Nonviolence is sacred.