Každodenní praxe nenásilí   

Týden čtyřicet tři: Nenásilí

V dnešní meditaci otec Richard shrnuje zásady nenásilí Martina Luthera Kinga Jr:

Nenásilí je volba a spiritualita a je k  ní třeba síly

1.         Nenásilí je cesta síly, nikoli cesta pro zbabělce. Není to nedostatek síly, který nám umožňuje být nenásilní, ale ve skutečnosti objevení jiného druhu síly. Je to volba, nikoli rezignace; spiritualita, nikoli pouhá taktika.

 Cílem nenásilí je vždy získání přátelství a porozumění domnělého protivníka

2.         Cílem nenásilí je vždy získání přátelství a porozumění domnělého protivníka, nikoli [jeho] ponížení nebo osobní porážka. Musí se tak dít proto, aby se nakonec usnadnil proces smíření, a my sami musíme být ochotni za toto smíření zaplatit. King vycházel z Ježíšova životního stylu a smrti a z Efezským 2,13-22 a Římanům 12,1-2.

 Své úsilí je třeba zaměřit na systémové zlo

3.         Protivníka je třeba vnímat ani ne tak jako zlého člověka, ale jako symbol mnohem většího systémového zla – jehož je také obětí! Své úsilí musíme zaměřit spíše na toto větší zlo, které škodí nám všem, než na protivníka.

 Přijmout vykupitelské utrpení má moc proměnit protivníkovo zlo

4.         V dobrovolném utrpení pro druhé je morální síla. Říkáme tomu „mýtus vykupitelského utrpení“, zatímco téměř celé dějiny jsou založeny na opaku, na „mýtu vykupitelského násilí“. Lež, které téměř všichni věří, spočívá v tom, že utrpení lze zastavit zvětšením utrpení protivníka. Funguje to pouze krátkodobě. V dlouhodobém horizontu je toto utrpení stále někde venku a bude se muset nějak vyřešit v další generaci nebo prostřednictvím životů obětí. Ochota snášet bolest má moc proměnit a vstřebat zlo v protivníkovi, nenásilném odpůrci, a dokonce i v divákovi. Právě to dělal Ježíš na kříži. Mění všechny zúčastněné a přinejmenším nutí mocné, aby veřejně „ukázali svou pravou tvář“. A ano, nenásilný odpůrce se touto akcí také mění. Říká se tomu vzkříšení nebo osvícení.

 Etika lásky musí být součástí každodenního života, aby nás připravila na velkou konfrontaci

5.         Tato etika lásky musí být středem celého našeho života, jinak nemůže být v rozhodujících okamžicích konfliktu účinná a skutečná. Z tohoto nového Zdroje musíme v myšlenkách, slovech, emocích a činech čerpat každý den, jinak nebudeme nikdy připraveni na velké konfrontace nebo překvapivá ponížení, která nás potkají.

 Nenásilí se opírá o Boží optimismus

6.         Nenásilí se opírá o určitý druh kosmického optimismu, který věří, že vesmír/realita/Bůh je konečně a plně na straně spravedlnosti a pravdy. Dějiny mají svůj směr, smysl a cíl. Bůh je zásadnější než zlo. Poslední slovo bude mít vzkříšení, což je samotný příslib Ježíšovy události. Věčný vítr Ducha je s námi. Neměli bychom však být naivní; a musíme pochopit, že většina lidí je loajální k bezpečnosti, veřejnému obrazu a pohodlí status quo.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version),mezinadpisy si dovolil vložit překladatel

Prameny:

[1] Martin Luther King Jr., Stride toward Freedom: The Montgomery Story (New York: Harper and Row, 1958), 102–107.

Adapted from Richard Rohr, “Martin Luther King Jr.’s Principles of Nonviolence,” Oneing 10,no. 2, Nonviolence (Fall 2022): 48–50. Forthcoming at CAC Bookstore.

Image credit: Susan Ruggles, Rally Against Iraq War 0017 (detail), 2003, Milwaukee, photograph, Wikimedia. Susan Ruggles, Iraq War Anniversary Peace Rally (detail), 2003, Milwaukee, photograph, Wikimedia. Susan Ruggles, Rally Against Iraq War 0014 (detail), 2003, Milwaukee, photograph, Wikimedia. Jenna Keiper & Leslye Colvin, 2022, triptych art, United States. Click here to enlarge image.

Image inspiration: Candles are on either side of a central image, as in a sanctuary. Nonviolence is sacred.