Jsme milovaní       

Padesátý druhý týden: Nic nestojí samo (Shrnutí)

V tento vánoční den popisuje otec Richard důvěrný vztah s Bohem jako láskyplné „ano“ Boží přítomnosti:

Bůh je samotným základem našeho bytí – je Přítomností v nás

Pro křesťany, kteří se ponořili do vlastního nitra, je to odhalení přebývající Přítomnosti – hluboké, láskyplné „ano“, které je nám vlastní. V křesťanské teologii by tato vnitřní Přítomnost byla popsána jako Duch svatý, což je právě Bůh jako imanentní, uvnitř, a dokonce naše nejhlubší, nejpravdivější já. Bůh je samotným základem našeho bytí.

Přítomnost je v nás, ale je třeba ji probudit

Někteří mystikové popisují Přítomnost jako „že je bližší mně než já sám sobě“ nebo „více mně než já sám sobě“. Mnozí z nás by ji také popsali, stejně jako Thomas Merton, jako Pravé Já. Přesto je třeba ji probudit a zvolit. Duch svatý je zcela dán a je dán všem stejně, ale musí být také vědomě přijat. Přítomnost je třeba rozpoznat, uctít a přitáhnout, aby se v nás stala živou Přítomností.

Přítomnosti je třeba říci „ano“

Z tohoto prostornějšího a nejhlubšího místa se člověk přirozeně spojuje, vcítí se, odpouští a miluje téměř vše. Byli jsme stvořeni v lásce, pro lásku a k lásce, a právě z této lásky jednáme. Toto hluboké vnitřní „ano“, které je Bohem ve mně, již skrze mě miluje Boha. [1]

Autor a duchovní učitel Henri Nouwen (1932-1996) nás zve k vlastní modlitební zkušenosti milovaného Boha: 

Jsi od počátku milován – opravdu je to tak

Jsme milovaní. Jsme důvěrně milováni dávno předtím, než nás milovali nebo zranili naši rodiče, učitelé, manželé, děti a přátelé. To je pravda našeho života. Je to skutečnost , kterou chci, abyste si sami pro sebe nárokovali. To je fakt, kterou vyslovuje hlas, jenž říká: „Ty jsi můj milovaný“ [viz Mk 1,9-11].

Kamkoliv jdeš – jsem s  tebou

 Henri Nouwen

Když tomuto hlasu naslouchám s velkou vnitřní pozorností, slyším ve svém středu slova, která říkají: „Od samého počátku jsem tě volal jménem. Jsi můj a já jsem tvůj. Jsi můj milovaný, na tobě spočívá má přízeň. Zformoval jsem tě v hlubinách země a upletl jsem tě v lůně tvé matky. Vytesal jsem tě do dlaní svých rukou a ukryl jsem tě ve stínu svého objetí. Hledím na tebe s nekonečnou něhou a pečuji o tebe s péčí důvěrnější než matka o své dítě. Spočítal jsem každý vlas na tvé hlavě a vedl tě na každém kroku. Kamkoli jdeš, jdu s tebou, a kdekoli odpočíváš, bdím nad tebou. Dám ti pokrm, který nasytí všechen tvůj hlad, a nápoj, který uhasí všechnu tvou žízeň. Svou tvář před tebou neskryji. Poznáte mě jako svého vlastního, stejně jako já znám vás jako své vlastní. Patříš mi. Jsem tvůj otec, tvá matka, tvůj bratr, tvá sestra, tvůj milenec a tvůj manžel… ano, i tvé dítě… Kdekoli budeš, budu. Nikdy nás nic nerozdělí. Jsme jedno.“ [2]

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version),mezinadpisy si dovolil vložit překladatel

Prameny:

[1] Adapted from Richard Rohr, Silent Compassion: Finding God in Contemplation (Cincinnati, OH: Franciscan Media, 2014), 46, 47.

[2] Henri J. M. Nouwen, Life of the Beloved: Spiritual Living in a Secular World (New York: Crossroad Publishing, 1992), 30–31.

Image credit: Benjamin Yazza, Untitled 05 (detail), United States, photograph, used with permission. Benjamin Yazza, Untitled 12 (detail), United States, photograph, used with permission. NASA, Galaxy NGC 4013 (detail), 2020, United States, photograph, public domain. Jenna Keiper & Leslye Colvin, 2022, triptych art, United States. Click here to enlarge image.

Image inspiration: Infinitesimal. Massive. Incomprehensibly expansive. It is all connected: everything is a part of the whole, seen or unseen. Nothing stands alone.