Veřejný nářek

Šestnáctý týden: Lamentace

Jak osaměle sedí město, které kdysi bylo plné lidí…. Hořce pláče v noci, se slzami na tvářích. -Lamentace 1:1, 2

Žalmy a knihy hebrejských proroků ctí hluboký, veřejný zármutek nářku jako svatou modlitbu. Brian McLaren se zamýšlí nad Jeremiášovým prorockým poselstvím a naší potřebou naříkat v dnešní době:

Proroci varují

Úkolem proroků je varovat, upozorňovat lidi na nevyhnutelné důsledky jejich pošetilého nebo nemorálního jednání. Bude to konec světa, jak ho znáte, říkají proroci, pokud nepřehodnotíte své dosavadní předpoklady, hodnoty a priority, pokud nebudete připraveni změnit svůj způsob života. Lidé obvykle neposlouchají. 

Veřejný nářek izraelitů je chránil před otupělostí vůči utlačovatelům

Jeremiáš žil dost dlouho na to, aby v roce 586 [př. n. l.] viděl výsledek. A to ho přimělo napsat tuto báseň veřejného nářku. Proč je veřejný nářek tak důležitý? No, představte si, že jste hebrejský otrok v Babylonu. Kdykoli pomyslíte na to, co jste ztratili, naříkáte. Tvé slzy udržují při životě pošetilost tvého lidu, který neposlouchal prorokova varování. Tvé slzy udržují při životě tvůj hněv proti krutosti a nadvládě Babyloňanů. Vaše slzy udržují při životě touhu po změně, abyste znovu získali svobodu a jednoho dne se vrátili do své vlasti.

Kdo si nepřeje abyste truchlili?

Hádejte, kdo nechce, abyste tento smutek cítili? Hádejte, kdo chce, abyste přijali svou novou realitu a navždy se jí podřídili? Hádejte, kdo chce, abyste na veřejnosti nasadili šťastnou tvář? Hádejte, kdo vás chce porazit v citové otupělosti místo citové živosti? Vaši utlačovatelé, ti, kteří profitují z vaší poddajnosti, ti, kteří chtějí, abyste byli šťastnými a dobře přizpůsobenými trubci v jejich systému. Nechtějí, abyste cítili svou vlastní bolest. 

Dnešní nářky vůdčích osobností

Vzpomeňte si na proroky posledních desetiletí: César Chávez nás vyzývá, abychom přestali utlačovat a vykořisťovat zemědělské dělníky, papež František nás varuje, abychom slyšeli volání země a nářek chudých, biskup Gene Robinson nás vyzývá, abychom vnímali každého LGBTQ+ člověka jako milované Boží dítě, dr. William Barber nás varuje, že naše národní srdce potřebuje morální defibrilátor, který by nás probral z kómatu, a Greta Thunbergová nás varuje, že země hoří. Proroci nás varují, ale příliš málo jich poslouchá; až přijdou nevyhnutelné důsledky, proroci nás vyzývají, abychom nenechali svou příležitost projít bez pojmenování, oplakávání a nářku.

Naslouchejte sténání Ducha ve svém nitru

Otec Richard často definuje kontemplaci jako setkání s veškerou realitou, kterou můžeme unést. Aby nám proroci pomohli setkat se s realitou a unést ji, říkají: soukromě truchlete a veřejně naříkejte….. Vnímejte příval božského zármutku, sténání Ducha svatého hluboko ve svém nitru, a dovolte, aby se toto sténání ztráty stalo sténáním práce, aby se z našeho selhání mohl zrodit lepší svět, počínaje lepším vy, který je stále schopen vidět a cítit a setkat se s veškerou realitou, kterou můžeme unést.

Prameny:

Adapted from Brian McLaren, “Weeping and Lamentation,” 2023 Daily Meditations: The Prophetic Path, Center for Action and Contemplation, April 1, 2023, video, 8:22.   

Image credit: A path from one week to the next—McEl Chevrier, Untitled. Margi Ahearn, Exercise on Grief and Lamentation. McEl Chevrier, Untitled. Used with permission. Click here to enlarge image. 

On retreat, the CAC staff used watercolors to connect to our collective grief. This is one of the watercolor paintings that came from that exercise.