Síť sounáležitosti

Čtyřicátý sedmý týden: Stvoření a propojení

Spisovatelka a řečnice Diana Butler Bassová popisuje, jak se velký řetězec bytí vyvinul ve velkou síť sounáležitosti:

Pyramida bytí ve středověku

Ve starověku a středověku lidé věřili, že vesmír je strukturován jako „velký řetěz bytí“. „Vějíř“ reality začínal u Boha a kaskádovitě se svažoval dolů skrze celé stvoření od nejvyšších až po nejnižší: anděly, lidstvo, zvířata, rostliny a minerály. Tento „vějíř“ tvořil pyramidu, na jejímž vrcholu se nacházely nejdůležitější bytosti….

Bytí je spojeno s Bohem

Tato pyramidová struktura, velký řetězec bytí, byla považována za posvátný vzor vesmíru, v němž směrem dolů proudí autorita, moc a poznání. Každý a všechno mělo své místo. Hluboce duchovním způsobem však bylo vše spojeno také s Bohem, protože Bůh byl hlavou všeho. Zůstat na svém místě zajišťovalo pozemskou ochranu a věčnou spásu. Proto byl původ důležitý – umisťoval každého člověka do této duchovní nadstavby a zajišťoval každému místo v Božím řádu v tomto i pozdějším životě.

bytí je spíše pavučina

Existuje však i jiný způsob, jak vidět duchovní vzor vesmíru. Při pátrání po předcích zjišťujeme, že větve našich rodokmenů jsou propletené. Když se prodíráme hustým baldachýnem minulosti, zjišťujeme, že rodokmen je všechno, jen ne linie. Mnohem více se podobá pavučině.

Síť sounáležitosti

Velký řetězec bytí byl nahrazen „sítí života“ nebo „sítí sounáležitosti“… Naše pojetí reality se posunulo od řetězců autority shora dolů, podporovaných technickými znalostmi a mechanickou organizací, k živým systémům vzájemných vztahů a vzájemné závislosti, které jsou spleteny do sítě života [1] … [nebo] velké sítě sounáležitosti.

Bass naznačuje, že původní vztah Boha ke stvoření je vztahem láskyplné intimity:

Bytí s Bohem je společenství

Ve všech hlavních světových náboženstvích je podtextem této alternativy vhled do toho, že stvoření není svázáno božským hierarchickým řádem, ale že je naopak kruhem, tancem nebo tapiserií, kde se Bůh, lidstvo a příroda společně účastní společenství. Starověké biblické příběhy o stvoření skutečně vyprávějí o důvěrném vztahu mezi Bohem a světem, o důvěrném vztahu, který se sice rozpadá, ale který je přesto od počátku primárním vztahem mezi Bohem a stvořením. Náboženství se svým cyklem rituálů založených na sobotách, měsících a ročních obdobích mělo za cíl znovu spojit Boha s lidstvem a přírodou.

A co náboženské struktury?

Starověký monoteismus měl více společného s tím, co dnes nazýváme kmenovým náboženstvím – které je decentralizované, místní, vztahové a zaměřené na přírodu – než jakákoli moderní náboženská instituce. V Bibli není Bůh zprostředkován prostřednictvím struktur; struktury spíše poskytovaly lidem způsoby, jak se podílet na božské realitě, která prostupovala světem kolem nich…..

Velká síť je utkaný svět planety a lidí a Boha, který v ní přebývá.

Posun od Boha v zenitu velkého řetězce bytí k Bohu s námi ve velké síti sounáležitosti je jádrem dnešní duchovní revoluce….. Velká síť je utkaný svět planety a lidí a Boha, který v ní přebývá.

Prameny:

[1] Fritjof Capra, The Web of Life: A New Scientific Understanding of Living Systems (New York: Anchor Books, 1997).

Diana Butler Bass, Grounded: Finding God in the World; A Spiritual Revolution (New York: HarperOne, 2015), 152–154, 155.

Image credit: A path from one week to the next—Alma Thomas, Red Abstraction (detail), 1959, oil on canvas. Loïs Mailou Jones, Shapes and Colors (detail), 1958, watercolor on paper. Madison Frambes, Untitled 4(detail), 2023, naturally dyed paper and ink, used with permission. Click here to enlarge image.  

The squares, circles, triangles, reds, blues, yellows, patterns and textures are all part of the same great whole.