Mystika a sociální změna

Druhý týden: Zapojení do hořícího světa

Vedoucí rekolekcí a autorka Lerita Coleman Brownová upozorňuje na dílo mystika a aktivisty Howarda Thurmana (1899-1981). Píše:

Cesta dovnitř spolu s cestou ven

Thurman ve svých spisech rozlišuje mezi mystikou a sociální změnou, ale věřil, že obojí je nezbytné. Ve vzpomínce, kterou napsal uznávaný odborník na kvakerskou mystiku Douglas Steere, chválí Thurmana čtenáři za jeho „zájem o cesty dovnitř, které se ve svém středu setkávají s něčím, co je opět obrací ven“. [1]

Dobré skutky pramení z kontemplace

 Steere dodává, že Thurman musel nosit v srdci tento aforismus Mistra Eckharta: „V dobrých skutcích můžeš vynaložit jen to, co sis vydobyl v kontemplaci.“ [2] Potřebujeme pravidelně trávit čas v tichu s Bohem, abychom měli sílu, odvahu a vitalitu potřebnou pro společenskou činnost: pro postup proti nespravedlnosti, pro mluvení pravdy k moci a pro pomoc v humanitárním úsilí.

Ježíš byl mystik

Thurman věřil, že Ježíš byl mystik. „Mystické vědomí bylo součástí Ježíšova života,“ píše. „Prohlubovalo jeho smysl pro sebe sama a jeho důvěrný vztah k Bohu. Celá Ježíšova identita závisela na jeho mystických zkušenostech. Díky těmto zážitkům si byl jist Boží přítomností, láskou a pověřením ke službě lásky.“ [3] Stejně jako Ježíš i Howard Thurman prožíval svou identitu jako mystik-aktivista. Naléhal na aktivní mystiku, neboť při setkání s Bohem má Bůh pro každého z nás úlohu při obnově milovaného stvoření. [4]

Brown uvádí příklady široké škály činností, které bychom mohli podnikat ve prospěch uzdravení a spravedlnosti ve světě:

Aktivismus byl a je vždy pestrý

Když lidé slyší slovo „aktivismus“, mnozí si vybaví pochody a protesty v ulicích. Ne všichni účastníci velkých bojů za lidská práva, jako bylo hnutí za občanská práva, však pochodovali. Lidé vařili jídlo, hlídali děti, psali a podávali právní spisy, školili účastníky pochodů a stávali se komunitními organizátory. Jiní, kteří nemohli pochodovat, se modlili, telefonovali a pořádali shromáždění hnutí. Aktivismus může být cokoli, co pomáhá uzdravovat lidi [a jiné bytosti] a svět. Výzva, kterou člověk slyší v jednotícím okamžiku, může zahrnovat práci na otázkách genderové nebo environmentální spravedlnosti nebo humanitárních krizí. Může to znamenat práci v polévkové kuchyni nebo spojení s vojenskými veterány či doučování dětí. Nebo to může znamenat psaní her, choreografie, malování či sochařství.

Mystické zážitky pomáhají pocitu vitality

Mystické zážitky mohou lidem dodat pocit vitality a dovést je k jejich svatým úkolům. Součástí odpovědi Howarda Thurmana Bohu bylo poskytnout duchovní a filozofické základy pro práci, která lidi vyzývá k činnosti…..

Mystik potřebuje aby k němu přišel Bůh

[Thurman učil, že] „mystikův zájem na imperativu společenského jednání nespočívá pouze ve zlepšování společenských podmínek. Nejde jen o to nasytit hladové, nejde jen o to zmírnit lidské utrpení a lidskou bídu. Kdyby to bylo všechno, samo o sobě by to bylo jistě důležité. Ale to není všechno. Základní úvaha souvisí s odstraněním všeho, co v životě jednotlivce brání tomu, aby k němu [k Božímu Já] přišel Bůh. Cokoli, co tomu brání, volá po akci.“ [5]

Přečtěte si tuto meditaci na cac.org

Prameny:

[1] Douglas V. Steere, “Don’t Forget Those Leather Gloves,” in Common Ground: Essays in Honor of Howard Thurman on the Occasion of His Seventy-Fifth Birthday…,  ed. Samuel Lucius Gandy (Washington, DC: Hoffman Press, 1976), iii.

[2] Steere, “Don’t Forget Those Leather Gloves,” Common Ground, iii.

[3] Howard Thurman, “Mysticism and Jesus,” lecture 5, University of Redlands, May 1973, quoted in Luther E. Smith Jr., Howard Thurman: The Mystic as Prophet, rev. ed. (Richmond, IN: Friends United Press, 1991), 65.

[4] Lerita Coleman Brown, What Makes You Come Alive: A Spiritual Walk with Howard Thurman (Minneapolis, MN: Broadleaf Books, 2023), 134–135.

[5] Howard Thurman, “Mysticism and Social Action,” Lawrence Lecture on Religion and Society, First Unitarian Church of Berkeley, October 13, 1978, quoted in Alton B. Pollard III, Mysticism and Social Change: The Social Witness of Howard Thurman (New York: Peter Lang, 1992), 65; Brown, What Makes You Come Alive, 135–136.

Image credit: Evgeniy Alyoshin, Firefighters putting out a fire (detail), Ukraine, 2022, photograph, public domainClick here to enlarge image.

What does it look like to engage with the catastrophic fires that sweep through our world without becoming frenzied or frozen?