Potvrzení velké pravdy       

Týden čtyřicátý první: Osm základních zásad CAC

                 Pátá základní zásada CAC: Budeme podporovat skutečnou autoritu, schopnost „autorizovat“ život druhých, bez ohledu na skupinu. Richard tuto zásadu zakládá na Písmu i na Tradici:

Být katolický znamená přijmout univerzální pravdy

Vincenc z Lérins

Vincenc z Lérins (zemřel kolem roku 450) v roce 434 jako první definoval slovo „katolický“. Učenci jeho definici používali po většinu prvního tisíciletí křesťanství, aby rozpoznali pravou víru církve. Vincencova vnitřní zásada byla úžasně jednoduchá a jasná, a přesto také šokující a zdánlivě nemožná: „V samotné katolické církvi je třeba všemožně dbát na to, aby se držela toho, čemu se věřilo všude, vždy a všemi.“ [1] To je skutečně a správně „katolické“, jak to vyjadřuje samotná síla a význam tohoto slova, které pojímá vše téměř univerzálně. Jinými slovy, je-li to pravda, pak to musí být pravda všude a vždy, jinak to pravda není! 

Velká pravda přesahuje  všechny pravdy

Většina dějin se spokojila s kulturní pravdou, denominační pravdou, národní pravdou, vědeckou pravdou, racionální pravdou, věcnou pravdou, osobní pravdou atd. Všechny tyto pravdy jsou potřebné a užitečné, ale pravé náboženství potvrzuje Velkou pravdu, která přesahuje jakoukoli z těchto omezených pravd. To je to, co činí autentické náboženství ze své podstaty podvratným a ohrožujícím pro všechny systémy moci a kontroly. Vždy říká: „Ano, a!“. (návrh překl.: Ano, a navíc…)

Křesťany od počátku učily i nekřesťanské autority

Takové uznání „autority“ přesahující naši vlastní skupinu je od křesťanů strukturálně vyžadováno tím, že naše Bible zahrnuje i Bibli hebrejskou! Inkluzivita je ceněna od samého počátku. V každé křesťanské liturgii se čtou autoritativní texty z Tóry, židovských proroků a spisů Moudrosti. Nasloucháme Abrahámovi, Mojžíšovi a Eliášovi, kteří Ježíše nikdy nepoznali. Důsledky by měly být jasné: od počátku nás učily nekřesťanské autority! Dveře jsou otevřené a musí zůstat otevřené, jinak se z nás stanou izolovaní křesťané namísto katolických. 

Křesťané v  průběhu dějin používali řecké filozofické kategorie

Vzor pokračuje v Janově evangeliu použitím pojmu Logos (Jan 1,1), který poprvé použil Hérakleitos a řečtí stoičtí filozofové. Pavel je ochoten citovat Athéňanům nežidovské zdroje a světonázory (Sk 17,26-29), aby mohl hlásat univerzálnější poselství. Máme také k dispozici staletí, kdy se mnozí církevní otcové prvního tisíciletí spoléhali na „pohanské“ kategorie Platóna a Aristotela – aby mohli vyjádřit své křesťanské názory! Tento jasný vzor s Aristotelem bránil Tomáši Akvinskému, aby byl po nějakou dobu uznán a kanonizován. Augustin a Bonaventura si počínali podobně jako Platón. Jistě, katoličtí vědci a teologové dnes vedou významné překrývající se diskuse. To je naše dědictví: využívat univerzální moudrost k učení křesťanské pravdy.  

Víme, že žádná –ani velká- skupina nepojme velkolepou a tajemnou Boží vládu

Je-li to věčná tradice, bude se nějakým způsobem stále opakovat na různých úrovních a v různých formách z různých hlasů a oborů. Řečeno skličující větou Vincence z Lérins, bude „věřena všude, vždy a všemi“, což je stále nejlepší argument pro Velkou pravdu. Žádná jednotlivá skupina nikdy nepojme velkolepou a vždy tajemnou Boží vládu. 

                 Translated with www.DeepL.com/Translator (free version), mezinadpisy si dovolil vložit překladatel

Prameny:

[1] Vincent of Lérins, The Commonitories, chap. 2, trans. Rudolph E. Morris, in The Fathers of the Church: A New Translation, vol. 7 (Washington, DC: Catholic University of America Press, 1949, 1970), 270. Emphasis added. 

Adapted from Richard Rohr, “If It Is True, Then It Has to Be True Everywhere,” Radical Grace 25, no. 4, The Eight Core Principles (Fall 2012): 27–31.

Image credit: Claudia Retter, The Villa Stairwell (detail), used with permission. Claudia Retter, Via Galuzza (detail), photograph, used with permission. Arthur Allen, Untitled 1 (detail), 2022, photograph, France, used with permission. Jenna Keiper & Leslye Colvin, 2022, triptych art, United States. Click here to enlarge image.  

This week’s images by Claudia Retter and Arthur Allen appear in a form inspired by early Christian/Catholic triptych art: a threefold form that tells a unified story.  

Image inspiration: Stairs and buildings provide structure for our movement and safety. The CAC’s eight core principles guide us in exploring the context and substance of our lived experiences.