Pravé náboženství a pravé já       

Týden čtyřicátý první: Osm základních zásad CAC

                 Sedmý základní princip CAC: Pravé náboženství nás vede k prožitku našeho Pravého Já a podkopává naše falešné Já. Otec Richard učí:

Naše osvícení spočívá v tom, že jsme děti nebe i země a to díky Duchu svatému

Pravé Já je to, kým jste díky božskému přebývání, Duchu svatému ve vás (Římanům 8,9). Všichni jsme Božími stánky, říká Pavel (1 Kor 3,16). To, co se stalo v Kristu, Pomazaném, je ohlášením toho, co se děje i v nás všech. Jsme dětmi nebe i země, a to obojí zároveň. Velká část díla osvícení spočívá ve spojení těchto dvou identit, stejně jako to udělal Ježíš. 

Spojení lidského a božského je to, co znamená být „Kristem“ (Kol 1,17-20) a co pro nás znamená být „novým Adamem a Evou“. 

Jsme v naší církvi poučováni o našem přirozeném spojení s Bohem?

(1 Kor 15,45-49). Efezským to nemůže být o mnoho jasnější: „I vy jste byli opatřeni pečetí Ducha svatého, která byla slíbena – to je zástava vašeho dědictví“ (1,13-14). Jen málokterý křesťan byl kdy vážně poučen o svém přirozeném spojení s Bohem a najde si nejrůznější důvody, proč popírat sám sebe. Pouze Pravé Já se může odvážit uvěřit dobré zprávě evangelia. 

Je nám vysvětleno, že trpíme svojí mylnou identitou, falešným já, které potlačuje pravé já?

Falešné já neboli menší já se vyznačuje odděleností. Židovská a křesťanská tradice tento stav oddělenosti nazývá „hříchem“. Když jsme odděleni od svého nejhlubšího Bytí, nacházíme se ve stavu hříchu. Když jsme odpojeni od svého Pravého Já v Bohu, hledáme různé falešné a návykové způsoby, jak zaplnit svou prázdnotu. Malé nebo falešné Já je to, o čem si myslíme, že jsme, ale naše myšlení to tak nečiní. Je to naše identita vytvořená prostřednictvím kultury, vzdělání, třídy, rasy, přátel, pohlaví, oblečení a peněz. To je vše, co měli Adam a Eva, když opustili zahradu, kde chodili s Bohem. Ale necítíme se kvůli nim příliš špatně nebo dokonce provinile. Zdá se, že zahradu musíme opustit i my. Musíme si vytvořit falešné já, abychom mohli začít; potíž je v tom, že to bereme příliš vážně. Stále odchází – postupně a pak najednou při smrti. Pouze Pravé Já je věčné. Všichni trpíme strašlivým případem mylné identity. 

Hlavním účelem náboženství je naučit nás prožívat své pravé božské já. Mluvit s Bohem.

Pravé Já se vyznačuje společenstvím a hlubokou spokojeností. Je to v pořádku, tady a teď. Pravé Já je nově sladěné Já; hlavním účelem náboženství je vést nás k prožívání tohoto Já, které je tím, kým jsme v Bohu a kým je Bůh v nás. Má to co do činění s účastí na univerzálním bytí, které nás přesahuje. V konečném důsledku náš život není o nás. My jsme o životě! To neznamená, že zůstáváme v Pravém Já čtyřiadvacet hodin denně. Život je tři kroky vpřed a dva kroky vzad. Jakmile však poznáme celkový obraz, nikdy se nespokojíme s malým obrazem.  

                Translated with www.DeepL.com/Translator (free version), mezinadpisy si dovolil vložit překladatel

Prameny:

Adapted from Richard Rohr, “True Self, False Self,” Radical Grace 25, no. 4, The Eight Core Principles (Fall 2012): 39–42. 

Image credit: Claudia Retter, The Villa Stairwell (detail), used with permission. Claudia Retter, Via Galuzza (detail), photograph, used with permission. Arthur Allen, Untitled 1 (detail), 2022, photograph, France, used with permission. Jenna Keiper & Leslye Colvin, 2022, triptych art, United States. Click here to enlarge image.  

This week’s images by Claudia Retter and Arthur Allen appear in a form inspired by early Christian/Catholic triptych art: a threefold form that tells a unified story.  

Image inspiration: Stairs and buildings provide structure for our movement and safety. The CAC’s eight core principles guide us in exploring the context and substance of our lived experiences.