rok 2023

Meditace pro rok 2023:  „prorocká cesta“    

První týden: Prorocká cesta

V tento novoroční den vás zveme k prozkoumání tématu letošních denních meditací: Prorocká cesta. Začneme tím, jak toto téma chápe otec Richard a co pro něj znamená:

Křesťanství není soutěž pro vítěze

Téma našich letošních denních meditací se jmenuje Prorocká cesta. Nemyslím si, že je to náhodné slovní spojení. Nabízím ho v protikladu k tomu, co většina z nás byla naučena vnímat jako křesťanství obecně – ne jako prorockou cestu, ale jako soutěž, která okamžitě rámuje realitu v kategoriích vítěz-poražený, vítězové a poražení.

Cesta k vítězství zahrnuje i prohry

Prorocká cesta říká, že existuje způsob směřování k vítězství, který zahrnuje i prohru. Nevylučuje ji. Vidíme v tom genialitu? Je to to, co jste ode mě často slyšeli nazývat dokonalostí jako zahrnutím nedokonalosti. Hřích je součástí cesty ke spáse. Jakmile to uslyšíte, doufám, že si řeknete: „Samozřejmě, to je přece jasné!“.

Prorocká cesta znamená dva kroky vpřed a jeden vzad…

Většina z nás dává přednost jazyku soudní síně, soudu a soutěže, kde je několik vítězů a spousta poražených. To však dějinám příliš nesloužilo. Prorocká cesta hovoří o cestě dvou kroků vpřed, která nutně pokračuje jedním krokem vzad. Tento pád, toto selhání, toto utrpení – ať už použijeme jakékoliv slovo – se stává energií pro další dva kroky vpřed. To je literatura moudrosti na rozdíl od literatury soutěže. Letos se pomocí meditací pokusíme ilustrovat, že křesťanská cesta je cestou prorockou. [1]

Otec Richard již dlouho popisuje proroky jako ty, kteří nabízejí „třetí cestu“ mimo konkurenční myšlení „my a oni“:

…Znamená proměnu vědomí

Existuje třetí cesta mimo boj nebo útěk, konzervativní nebo liberální, a je to pravděpodobně cesta „pokleknutí“. Většina lidí by ji nazvala jen „moudrostí“, která se vždy odlišuje od pouhé inteligence. Vyžaduje proměnu vědomí a posun za hranice dualistického myšlení typu vítězství/prohra.

Evangelium přijímá rozpory lidské existence

K této „třetí cestě“ prorocké cesty dospějeme až postupem času. Slovy W. H. Audena: „Neboť zahrada je jediné místo, které existuje, ale nenajdeš ji , dokud ji nebudeš hledat všude a nenajdeš ji nikde, kde není poušť“. [2] Evangelium tuto v podstatě tragickou povahu lidské existence přijímá; je ochotno snášet rozpory, které jsou vtisknuty celé skutečnosti. Vždy bude cestou méně vyšlapanou. Říkejme jí „nestabilní stabilita“!

Kontemplace je setkání se skutečností

 Ale z nějakého důvodu je to jedině skutečná stabilita, protože je pravdivou mapou skutečnosti a je to vždy pravda, která nás osvobozuje. Je to kontakt se Skutečností, který nás nakonec uzdraví. A kontemplace, jednoduše řečeno, je setkání se skutečností v její nejjednodušší, bezprostřední a rozporuplné podobě. Je to řešení těchto nesmírných rozporů, které charakterizuje mystiky, světce, proroky a všechny, kdo se modlí. Výsledkem je vždy „něco třetího“. [3]

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version),mezinadpisy si dovolil vložit překladatel

Prameny:

[1] Adapted from Richard Rohr, “Introduction to the 2023 Theme,” Daily Meditations, Center for Action and Contemplation, video. 

[2] W. H. Auden, “Advent, IV, Recitative,” in For the Time Being: A Christmas Oratorio, ed. Alan Jacobs (Princeton, NJ: Princeton University Press, 2013), 8.

[3] Adapted from Richard Rohr, “Playing the Prophet Close,” in Contemplation in Action (New York: Crossroad Publishing, 2006), 27, 28.

Image credit: Jenna Keiper, Untitled Bosque (detail), New Mexico, photograph, used with permission. Benjamin Yazza, Untitled 10 (detail), New Mexico, photograph, used with permission.This year’s images are inspired in form by the 2023 Daily Meditation theme. This week’s main photo takes up most of the image, but we also see a sliver of the image for next week: the next step on our journey. Click here to enlarge image.