Kristus vstal z mrtvých

Patnáctý týden: Vzkříšený Kristus

Aleluja! Kristus vstal z mrtvých! 

Při oslavě Velikonoc se v denních meditacích zabýváme učením otce Richarda o univerzálním Kristu, které znovu spojuje Krista s jeho vesmírným původem.

Pochopení univerzálního nebo kosmického Krista

Pochopení univerzálního nebo kosmického Krista může změnit náš vztah ke stvoření, k jiným náboženstvím, k ostatním lidem, k sobě samým i k Bohu. Poznání a prožívání tohoto Krista může přinést zásadní posun ve vědomí. Podobně jako Saulova zkušenost na cestě do Damašku (viz Sk 9), ani my už nebudeme po setkání se Zmrtvýchvstalým Kristem stejní.

Vzkříšený Kristus je jediný Ježíš, kterého Pavel kdy znal

Mnoho lidí si neuvědomuje, že apoštol Pavel se s historickým Ježíšem nikdy nesetkal a téměř nikdy ho přímo necituje. Téměř ve všech Pavlových kázáních a spisech se Pavel odvolává na Věčné Kristovo tajemství nebo na Vzkříšeného Krista, nikoli na Ježíše Nazaretského před jeho smrtí a vzkříšením. Vzkříšený Kristus je jediný Ježíš, kterého Pavel kdy znal! To z Pavla činí vhodného prostředníka pro nás ostatní, protože všudypřítomný Vzkříšený Kristus je jediný Ježíš, kterého kdy poznáme i my (viz 2 Kor 5,16-17).

Přítomnost neomezenou prostorem ani časem

Ježíšova historická proměna („vzkříšené tělo“) a naše chápání Ducha, kterého nám dává (viz Jan 16,7-15; Sk 1,8), nám umožňují snadněji zakoušet Přítomnost, která je od počátku věků vždy k dispozici, Přítomnost neomezenou prostorem ani časem, příslib a záruku naší vlastní proměny (viz 1 Kor 15; 2 Kor 1,21-22; Ef 1,13-14).

Historický Ježíš

V historickém Ježíši měla tato věčná všudypřítomnost přesný, konkrétní a osobní odkaz. Boží přítomnost se stala ve světě zřejmější a uvěřitelnější. Beztvaré nabylo podoby v někom, koho jsme mohli „slyšet, vidět a koho jsme se mohli dotýkat“ (1 Jan 1,1), což usnadnilo milovat Boha. 

Ježíš a Kristus nejsou zcela totožní

Zdá se však, že jsme se do tohoto osobního rozhraní v Ježíši tak zamilovali, že jsme zapomněli na Věčného Krista, Boží Tělo, kterým je celé stvoření, které je ve skutečnosti Prvním vtělením. Ježíš a Kristus nejsou zcela totožní. V raně křesťanské éře si několik východních otců (například Origenes Alexandrijský a Maximus Vyznavač) všimlo, že Kristus je zjevně starší, větší a jiný než Ježíš sám.

Kristus je věčné spojení hmoty a Ducha od počátku času. 

Mysticky viděli, že Ježíš je spojení lidského a božského v prostoru a čase; a Kristus je věčné spojení hmoty a Ducha od počátku času. 

Ježíš dobrovolně zemřel – a Kristus vstal – ano, stále Ježíš, ale nyní zahrnující a zjevující vše ostatní v plném smyslu a slávě. (Přečtěte si Koloským 1,15-20, abyste věděli, že to není jen můj nápad.) 

Kristus zahrnuje i nás a celé stvoření od počátku věků

Když věříme v Ježíše Krista, věříme v něco mnohem většího než historické vtělení, které nazýváme Ježíš. Ježíš je viditelná mapa. Celá šíře významu Pomazaného, Krista, zahrnuje nás a celé stvoření od počátku věků (viz Římanům 1,20).

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version), mezinadpisy si dovolil vložit překladatel

Prameny:

Adapted from Richard Rohr, The Cosmic Christ (Albuquerque, NM: Center for Action and Contemplation, 2009). Available as CD and MP3 download.  

Richard Rohr, Eager to Love: The Alternative Way of Francis of Assisi (Cincinnati, OH: Franciscan Media, 2014), 222, 210. 

Image credit: A path from one week to the next—Jenna Keiper, Photo of a beloved artpiece belonging to Richard Rohr (Artist Unknown.) McEl Chevrier, Untitled. CAC Staff, Untitled. Used with permission. Click here to enlarge image .

On retreat, the CAC staff used watercolors to connect to our collective grief. This is one of the watercolor paintings that came from that exercise.