Žena prorokem církve

Třicátý třetí týden: Třicátý den: Prorocká cesta: Láska a osvobození

Mystička Kateřina Sienská (1347-1380) je vzorem radikálního tradicionalismu, který otec Richard označil za ústřední pro prorokyni. Joan Chittisterová popisuje Kateřinino silné svědectví: 

Kateřina mystika ovlivní duši

Když byla mystika zahalena tajemstvím a zahalena do soukromých extází a osobních pobožností, Kateřinina mystika ji sužovala starostmi světa a vrhala ji do samého středu života…..

Kateřina mluvila pravdu – oheň i led

Když se vše ve světě kolem ní zmítalo v chaosu, a to jak v církvi, tak ve státě, Kateřina si odmítala koupit snadnou odplatu….. Nechtěla nazývat to, co bylo špatné, správným, co bylo nesnesitelné, přijatelným, co bylo špatné, dobrým, co bylo utlačující, Boží vůlí…. Ne, Kateřina Sienská nazvala hrozné hrozným a bezbožné bezbožným a tímto činem vyzývá každé století po ní ještě, stále a vždy k témuž. Kateřina Sienská i dnes vlévá do lidské duše oheň a led. Konfrontuje nás s tím, co i dnes velmi potřebujeme, má-li tato církev prosperovat a tento svět přežít. 

Kateřina Sienská:

Nejstarší životopis Kateřiny Sienské zaznamenává její vidění Ježíšovy výzvy, aby poučila „vzdělance“ své doby: 

Jsem ale jen žena – modlila s k Ježíši

„Jak mohu být užitečná v díle záchrany duší,“ ptala se Krista, který ji povolal ve vidění, „vždyť jsem žena a mému pohlaví nepřísluší snažit se učit muže, nebo s nimi dokonce mluvit. Kromě toho si toho, co říkáme, vůbec nevšímají.“ … Byl to Ježíš z jejího vidění, kdo jí odpověděl: 

A Ježíš jí odpověděl – vyvolil jsem ty opovrhované

    Ježíš odpověděl: „Bohu, který stvořil všechno z ničeho, je možné všechno. Vím, že to říkáš z pokory, ale musíš vědět, že v těchto dnech se mezi lidmi obludně rozmohla pýcha, a to hlavně mezi těmi, kdo jsou vzdělaní a myslí si, že všemu rozumí….. Vybral jsem si ženy neškolené, od přírody bázlivé a slabé, ale Mnou vycvičené v poznání božského, aby zahanbily marnivost a pýchu…. [1].

A Kateřina se stala duchovní matkou všech

Kvůli těmto Ježíšovým kacířským slovům [k tehdejší společnosti] se Kateřina Sienská stala duchovní matkou, veřejnou osobností, politickým prorokem, doktorkou církve. Četla duše, vedla kněze, vyjednávala mezi městskými státy, potrestala dva papeže a stala se vyslankyní státu z Vatikánu….. 

Mluví o rovnosti mezi ženou a mužem

Vyzývá muže, aby uznali Bohem dané poslání žen, které potvrdil Ježíš, je zakotveno v evangeliích a potvrzeno dějinami žen v církvi. Vyzývá ženy, aby odmítaly odmítání, požadovaly rovnost, mluvily o své spiritualitě, dávaly své Bohem dané dary, ať už jsou tyto dary žádané, nebo ne, nazývané svatými, nebo ne, legitimované, nebo ne, protože nikdo, ani církev, nemá právo popírat Boží dary nebo Boha, který působí skrze dary žen….. 

Její proroctví je odkazem pro nás

Osobní oběť, evangelijní vhled, křesťanský feminismus a trpělivé proroctví je odkazem Kateřiny Sienské pro jednadvacáté století. 

Prameny:

[1] See Raymond of Capua, Life of Catherine of Siena, part 2, chap. 1. Translation here is from Sigrid Undset, Catherine of Siena, trans. Kate Austin-Lund (New York: Sheed and Ward, 1954), 52. 

Joan D. Chittister, A Passion for Life: Fragments of the Face of God with icons by Robert Lentz (Maryknoll, NY: Orbis Books, 1996), 120, 122–123, 124. 

Image credit: A path from one week to the next—Taylor Wilson, Field of the Saints (detail), print. Taylor Wilson, Isha (detail), watercolor and cyanotype. Taylor Wilson, Ruah (detail), print. Used with permission. Click here to enlarge image

Artist Statement (Taylor Wilson): This collection is an exploration of iconic visuals.… Playing and replaying with what the ancients already knew and then taking the responsibility of sacred knowledge forward through modern expression with the Spirit.