Umění nás vede do hlubin

Šestnáctý týden: Umění a kontemplace

Richard Rohr popisuje, jak může umění sloužit jako brána k mystické zkušenosti a hlubšímu poznání:

Kontemplace přináší radost

Je třeba najít způsob, jak být jak zde, tak i v hlubinách tohoto místa. Ježíš je tady, Kristus je v hloubce tady. To je podle mě podstata vtělení a dar kontemplace. Musíme se naučit milovat a užívat si věci takové, jaké jsou, v jejich hloubce, v jejich duši a v jejich plnosti. Kontemplace je „druhým pohledem“, kterým něco vidíme v jeho konkrétnosti, a přesto také v mnohem širším rámci. Poznáváme ji podle radosti, kterou nám přináší.  

Obraz Nanebevstoupení Krista od Hanse von Kulmbacha

Tento inkarnační a kontemplativní vhled mi poskytla dvě umělecká díla. První se jmenuje Nanebevstoupení Krista od Hanse von Kulmbacha (asi 1480-1522). Znázorňuje dvě Ježíšovy lidské nohy na samém vrcholu velkého obrazu Nanebevstoupení. Většinu plátna zabírají apoštolové, kteří jsou očima přitahováni ke Kristu, zatímco jeho nohy se pohybují mimo vrchol obrazu, pravděpodobně do duchovních sfér. Obraz na mě působil úžasně. I já jsem se přistihl, že se dívám za obraz směrem ke stropu muzea umění. Byl to mystický okamžik – okamžik, který mě zároveň přenesl mimo obraz a přímo zpět do místnosti, kde jsem stál. 

Soška Františka v Assisi

Druhým uměleckým dílem je malá bronzová soška svatého Františka, která se nachází v horní bazilice v italském Assisi. Socha vytvořená sochařem, jehož jméno je neznámé, zobrazuje Františka, jak s úctou a úžasem hledí do hlíny, což je zcela neobvyklé a téměř šokující. Duch svatý, který je téměř vždy zobrazován jako sestupující shora, je zde zobrazen jako přicházející zdola – dokonce tak, že je skryt v hlíně! Bůh je skrytý ve špíně a blátě, místo aby sestupoval z oblaků. Jedná se o zásadní změnu vnímání.

 Jakmile poznáme, že zázrak „Slova, které se stalo tělem“, se stal samotnou podstatou vesmíru, nemůžeme si pomoci a jsme šťastní i svatí. To, co potřebujeme především, je zde! 

Cesta skrze umění

Obě tato umělecká díla spojují oba světy, ale z různých perspektiv. Přesto je to v obou obrazech Božské, které se ujímá vedení při výměně míst. Možná mají umělci k tomuto Tajemství snazší přístup než mnozí teologové. Pochybuji, že můžeme vidět Boží obraz (imago Dei) v našich bližních, když ho nejprve nemůžeme vidět v rudimentární podobě v kamenech, v rostlinách a květinách, v podivných zvířátkách, v chlebu a víně, a hlavně nemůžeme tento objektivní Boží obraz uctít v sobě. Tato duchovní cesta je vyladěním celého těla. Nakonec je to opravdu všechno, nebo nic, tady a pak všude.  

Přečtěte si tuto meditaci na cac.org.

Prameny:

Adapted from Richard Rohr, “The Artist’s Access to Mystery,” Oneing 12, no. 1, Art and Spirituality (Spring 2024): 36–37. Available in print and PDF download

Image credit: Benjamin Yazza, Untitled (detail), New Mexico, 2023, photo, used with permission. Click here to enlarge imageWhat draws us when we gaze on an image? Here we see movement, flow, and artistry in natural wood.