38 Zrání

Druhá polovina života

Třicátý osmý týden: Zrání
 

Otec Richard popisuje vědomou pozornost a záměr, které jsou nezbytné k „pádu vzhůru“ do cílevědomé druhé poloviny života:

druhá polovina života spočívá v hledání plnosti

Většina z nás má tendenci považovat druhou polovinu života za období, které se z velké části týká stárnutí, řešení zdravotních problémů a odchodu z fyzického života, ale já prostě nevěřím, že je to všechno. To, co vypadá jako pád, lze z velké části prožívat jako pád vzhůru a dál, do širšího a hlubšího světa, kde duše nachází svou plnost, je konečně spojena s celkem a žije uvnitř Velkého obrazu.

Zralé stáří je totiž úžasně zářivé

Není to ztráta, ale svým způsobem zisk, není to prohra, ale vlastně výhra. Asi bychom museli potkat alespoň jednoho opravdového starce, abychom si dokázali představit, že by to mohla být pravda. Já jsem potkal dost zářivých lidí, abych věděl, že je to možné. Dospěli ke své lidské plnosti, často navzdory všem předpokladům, obvykle díky osobnímu utrpení nebo zprostředkovaně a empaticky. Jak takového člověka popisuje Ježíš, „z jejich prsou vytékají prameny živé vody“ (Jan 7,38). Jsou vzorem a cílem pro naše lidství, mnohem více než celebrity a politici, o jejichž činy se dnes zdánlivě tolik zajímáme.

Buď odvážný a trpělivý, zapomeň na minulost první poloviny života

Pamatujme, že nikdo nám nemůže zabránit v druhé polovině našeho vlastního života, kromě nás samotných. Naší druhé cestě nemůže bránit nic jiného než náš vlastní nedostatek odvahy, trpělivosti a představivosti. Naše druhá cesta je jen na nás, zda po ní půjdeme, nebo se jí vyhneme. Jsem přesvědčen, že k tomu je zapotřebí určitého rozpadu první cesty, takže nepromarněte příliš mnoho chvil naříkáním nad špatnou výchovou, ztrátou zaměstnání, nevydařenými vztahy, fyzickými problémy, ekonomickou chudobou nebo jinými tragédiemi. Bolest je součástí dohody.

Je potřeba toužit po druhé polovině života

Pokud nekráčíme do druhé poloviny vlastního života, je to jistě proto, že o ni nestojíme. Přejme si, hluboce po ní toužit, prahněme po sobě, mějme žízeň po Bohu, přejme si vše dobré, pravdivé a krásné. Všechno to vyprazdňování minulosti je kvůli Velkému vylití Přítomnosti

Jezuitský teolog a vědec Pierre Teilhard de Chardin (1881-1955) se až do konce modlil, aby se jeho život mohl odvíjet v plné důvěře v Boží přítomnost:

Veškerou bezmocnost stáří je možné vložit do Boží náruče

Pierre Teilhard de Chardin
Pierre Teilhard de Chardin

Když se na mém těle začnou projevovat známky stáří (a ještě více, když se dotknou mé mysli); když nemoc, která mě má zmenšit nebo odnést, udeří zvenčí nebo se zrodí ve mně; když přijde bolestný okamžik, v němž se náhle probudím a zjistím, že jsem nemocný nebo stárnu; a především v poslední chvíli, kdy cítím, že ztrácím vládu nad sebou samým a jsem naprosto pasivní v rukou velkých neznámých sil, které mě utvořily; ve všech těchto temných chvílích, Bože, dej, ať pochopím, že jsi to Ty (jen pokud je má víra dostatečně silná), kdo bolestně rozděluje vlákna mé bytosti, aby pronikl až do samého nitra mé podstaty a unesl mě v sobě. [1]

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version), mezinadpisy vložil překladatel

Prameny

[1] Pierre Teilhard de Chardin, The Divine Milieu: An Essay on the Interior Life (New York: Harper and Brothers, 1960), 62.

Adapted from Richard Rohr, Falling Upward: A Spirituality for the Two Halves of Life (San Francisco: Jossey-Bass, 2011), 153–154, 160.

Image credit: Katrina Lillian Sorrentino, Entelechy 12, (detail), 2022, photograph, Spain, used with permission. Jenna Keiper, Trinity Tree (detail), 2022, photograph, New Mexico, used with permission. Katrina Lillian Sorrentino, Entelechy 7, (detail), 2022, photograph, Spain, used with permission. Jenna Keiper & Leslye Colvin, 2022, triptych art, United States. Click here to enlarge image.

This week’s images appear in a form inspired by early Christian/Catholic triptych art: a threefold form that tells a unified story. 

Image inspiration: Aging and transformation: the natural cycle of life, learning, growing, sharing. We flower, we leaf, we shed, we become.