Bůh je základem našeho bytí

Sedmnáctý týden: Odpojení

Boha v duši nenajdeme tak, že něco přidáme, ale procesem odečítání. -Meister Eckhart, kázání na Římanům 8,18

James Finley

Středověký mystik Meister Eckhart (1260-1327) ve svých spisech a kázáních radil k odpoutání se od všeho, co by nás oddělovalo od Boha, kterého chápal jako základ našeho bytí. V posledním díle podcastu Obrácení k mystikům se učitel CAC James Finley dělí o své chápání Eckhartova učení:

Hloubka Boží přítomnosti v nás nás vede k tomu…

Vedení, které nám Meister Eckhart nabízí ve svých kázáních, se nám snaží pomoci prohloubit naše zkušenostní porozumění hloubce Boží přítomnosti v našich životech. Základním způsobem, jak nám v tomto prohlubování pomáhá, je jeho metafora země. Boží země je nejhlubší Boží hlubina. A v Boží velkorysosti jsou nám nejhlubší Boží hlubiny dány jako nejhlubší hlubiny nás samých, v naší nicotě bez Boha. Naše země a Boží země je jedna země. A dole v hlubinách nás samých je ukryto sjednocení, které je již přítomné a čeká, až bude uskutečněno, prožito a sdíleno. [1]

…že se odpoutáváme  od sebe…

Jaká je tato cesta, po níž můžeme skutečně, zkušenostně setrvat v jednotě země? Tato cesta nemůže být cestou dosahování, protože na ní nic nechybí. Země je tato nekonečná velkorysost Boha, který je nám zcela dán jako tato hloubka nás samých. Proto musí být cestou odpoutání se od toho, co nám brání v jejím uskutečnění.

…a žijeme osvobozeni od všeho co nám překáží.

Eckhart říká, že se můžeme rozhodnout žít tímto způsobem: v jakémsi otevřeném procesu s prázdnýma rukama, v němž se neustále zbavujeme všeho, co má poslední slovo v tom, kým jsme. Uznáváme to [vlastnost, preferenci, stav], ale víme, že to nemá konečné slovo v tom, kým jsme. Čím více takto pokračujeme, tím více jsme v tomto Gelassenheit, což znamená osvobození od všeho, co nám překáží. Klíčovou fází tohoto procesu je to, co Eckhart nazývá „zrozením Slova v duši“. [2] To, co vyvěrá ze všednosti všeho, je božskost všeho. To, co Eckhart hledá, je obvyklý základní stav tohoto uvolnění, tohoto zrození. [3]

Nedaří se to však hned. Je třeba být pozorní vůči sebe samým.

Uvádí několik praktických strategií, abychom se mohli cvičit v hledání cesty k zemi v každodenním vědomí tím, že budeme citliví na určité tendence v našem srdci.

Pokaždé, když se přistihneme při reaktivitě, pokaždé, když se přistihneme, že jednáme, jako by výsledek situace měl pravomoc pojmenovat, kdo jsme, máme se zhluboka nadechnout a připomenout si, že to není pravda. Že existuje skrytý, necítěný, hluboký, propastný střed, v němž jsme uprostřed okolností nevysvětlitelně podporováni. [4] 

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version), mezinadfpisy si dovolil vložit překladatel

Prameny:

[1] Adapted from James Finley, “Meister Eckhart: Session 3” in Turning to the Mystics, season 7 (Albuquerque, NM: Center for Action and Contemplation, 2023), podcast, MP3 audio. Forthcoming episode. 

[2] Examples include Eckhart’s sermons on Wisdom 18:14, Luke 2:49, and James 1:17. 

[3] Adapted from James Finley with Kirsten Oates, “Meister Eckhart: Dialogue 1,” in Turning to the Mystics, season 7 (Albuquerque, NM: Center for Action and Contemplation, 2023), podcast, MP3 audio. 

[4] Adapted from Turning to the Mystics , “Meister Eckhart: Session 3.” Forthcoming episode. 

Image credit: A path from one week to the next—Margi Ahearn, Exercise on Grief and Lamentation. McEl Chevrier, Untitled. CAC Staff, Untitled. Used with permission. Click here to enlarge image

On retreat, the CAC staff used watercolors to connect to our collective grief. This is one of the watercolor paintings that came from that exercise.