Trojice je se světem a pro svět

Dvacátý třetí týden: Trojice

A proto Otec je moudrost, Syn je moudrost a Duch svatý je moudrost a společně nejsou tři moudrosti, ale jedna moudrost.-Augustin z Hippo, Trojice, 7.3  

Teoložka Elizabeth Johnsonová (nar. 1941) zkoumá, co nám každá z osob Trojice nabízí v naší zkušenosti se světem a proč je to důležité: 

Bůh proniká všude

Bůh je Bůh jako Duch-Sofie , pohyblivý, čistý, lidi milující Duch, který proniká do každého ubohého kouta, naříká nad zmarněnými věcmi a uvolňuje sílu, která umožňuje nový začátek. Její energie oživuje zemi, její krása září ve hvězdách, její síla se rozlévá v každém kousku šalom a obnov…..

Proniká do všech duší

Z generace na generaci vstupuje do svatých i ne tak svatých duší, aby z nich učinila přátele Boha a proroky, a tím z lidí učinila spojence Božího vykupitelského záměru. Můžeme říci toto: Sofie-Bůh přebývá ve světě v jeho středu i na jeho okrajích jako aktivní vitalita, která volá po porodu a rodí nové stvoření. Jejími znameními jsou oheň, vítr, voda a fialová barva.

Má podobu lásky

Bůh je opět Bohem jako Ježíš Kristus, Sofiino dítě a prorok, a ano, sama Sofie osobně rozbíjí svůj stan v těle lidstva, aby učila cestám spravedlnosti. Podoba historického života tohoto ukřižovaného proroka, který vstal z mrtvých, odhaluje podobu lásky svaté Moudrosti ke světu. Je to láska, která vstupuje a účastní se, která se baví na hostině vyvrženců v inkluzivním stolním společenství…..

Má podobu komunity

Můžeme říci toto: Sofie-Bůh je v těle nezvratně spojena s radostí a úzkostí lidských dějin; v síle Ducha-Sofie Ježíš nyní nabývá nové komunitní identity jako vzkříšený Kristus, tělo všech těch žen a mužů, kteří se podílejí na proměně světa skrze soucitnou, těšící a trpící lásku. V solidaritě s jeho památkou a zmocněno týmž Duchem se malé stádce konfiguruje do svátosti spásy světa, zmocněné utvářet společenství svobody a solidarity. 

Moudrost je svaté tajemství lásky

Bůh je opět Bohem jako nepředstavitelná propast prožívání….. Bez tohoto nehybného bodu obracejícího se světa by nebylo tance, a je jen tanec; bez tohoto ticha by nebylo hudby ani slova, jímž může být slyšena; bez tohoto zatmění by paprsky jejího ohnivého ducha pohltily svět. Co můžeme říci, je toto: Svatá Moudrost je skrytý Bůh, absolutní svaté tajemství. A je to absolutně svaté tajemství lásky, které se sklání k uzdravení a osvobození světa přes všechny dějinné zvraty a porážky. 

Prameny:

Elizabeth A. Johnson, She Who Is: The Mystery of God in Feminist Theological Discourse, 10th anniv. ed. (New York: Crossroad Publishing, 2002), 213–214.  

Image credit: A path from one week to the next— Jenna Keiper, Untitled. Jenna Keiper, Untitled. Izzy Spitz, Untitled. Watercolor. Used with permission. Click here to enlarge image.

On retreat, the CAC staff used watercolors to connect to our collective grief. This is one of the watercolor paintings that came from that exercise.