Mechthilda z Magdeburku

Shrnutí čtyřicátého třetího týdne 22. října – 27. října 2023

Neděle

Nekonečný Bůh hledá a touží po důvěrném vztahu s lidskou duší. Jakmile takovou intimitu zažijeme, popisuje nám ji jen intimní jazyk milenců: tajemství, něha, výjimečnost, zvláštnost, změna pravidel „kvůli mně“, nahota, riziko, extáze, neustálá touha a samozřejmě také nutné utrpení. To je mystický slovník světců.-Richard Rohr

Pondělí

Mechthilda sdílí tuto prohlubující se lásku mezi sebou a Bohem, ale nesdílí ji tak, že by o ní mluvila. Nechává nás do ní zasvětit jazykem intimity a vydává o ní svědectví. -James Finley

Úterý

Když Mechthilda píše o románku duše s Bohem, není alegoričkou: v hloubi své bytosti našla milence, který jí plně, slastně odpovídá.-Carol Lee Flindersová

Středa

Bekyně nabádali své následovníky, aby si uvědomili, že neexistuje žádná překážka, která by bránila hlubokému a smysluplnému modlitebnímu životu. Nezáleželo na tom, jaké bylo životní postavení člověka, zda byl vzdělaný nebo nevzdělaný, chudý nebo bohatý, nebránilo mu to v uvědomování si Boha v jeho životě ani mu to nebránilo. Bůh se toužil přiblížit všem.-Laura Swan

Čtvrtek

Láska k Bohu a k lidem nejsou dvě oddělené věci, jako by člověk mohl milovat Boha, ale vyhýbat se lidem. Soucitné jednání odráží a zrcadlí Boží obraz. Láska není cit nebo povinnost, ale je to Bůh přítomný v duši.-Wendy Farley

Pátek

Pak už si nebudeme stěžovat. / Pak všechno, co s námi Bůh udělal, / nám bude vyhovovat, / když teď jen pevně stojíš / a držíš se sladké naděje. -Mechthilda z Magdeburku

Svatá prostota

Týden čtyřicet tři Cvičení

Žebraví bratři se stejně jako jejich současníci františkáni v Itálii rozhodli žít v chudobě, prostotě a službě potřebným. Otec Richard poukazuje na to, jak bychom mohli přijmout život v „chudobě“ i v době dostatku a hojnosti:

Co znamená být menší v chudobě?

To, že jsme opustili svůj malý úhel vidění, je jádrem toho, co máme na mysli pod pojmem obrácení, ale také toho, co máme na mysli pod pojmem františkánská „chudoba“. Chudoba není jen život v prostotě, pokoře, zdrženlivosti nebo dokonce nedostatku. Chudoba je, když uznáme, že já sám – sám o sobě – jsem do značné míry bezmocný a neúčinný.

Chudoba znamená také nic o sobě nepředstírat

Janovo evangelium to vyjadřuje dosti důrazně, když říká, že ratolest, která nezůstává v Ježíši, „usychá a je neužitečná“ (viz Jan 15,6). Proměněné já, žijící ve spojení, už nežije v hanbě nebo popírání své slabosti, ale dokonce se raduje, protože nemusí předstírat, že je víc, než ve skutečnosti je – což je nyní víc než dost! [1]

Mechthilda z Magdeburku toto učení opakuje:

Ti, kdo chtějí vědět, ale mají málo lásky

Zůstávají navždy na počátku dobrého života….

Ti, kdo prostě milují a málo vědí

Jsou otevřeni velkým věcem.

Svatá prostota je lékařem veškeré moudrosti.

Způsobuje, že moudrý [člověk] vidí [sebe sama] jako pošetilého člověka [kterým je].

Když prostota srdce přebývá v moudrosti mysli,

vzniká v duši člověka mnoho svatosti. [2] 

Prameny:

[1] Adapted from Richard Rohr, Eager to Love: The Alternative Way of Francis of Assisi (Cincinnati, OH: Franciscan Media, 2014), 71.

[2] Mechthild, The Flowing Light of the Godhead 7.43, trans. Frank Tobin (New York: Paulist Press, 1998), 312, 313.

Image credit: A path from one week to the next—Alma Thomas, Snow Reflection on Pond (detail), 1973, acrylic on canvas, Smithsonian. Loïs Mailou Jones, Jeune Fille Français (detail), 1951, oil on canvas, Smithsonian. Loïs Mailou Jones, Textile Design for Cretonne (detail), 1928, watercolor on paper, SmithsonianClick here to enlarge image.

Mechtild looks into our eyes with peace and knowing of the Beloved – we look back into her eyes having beheld the same Beloved.