Důstojnost všech věcí

 Čtyřicátý devátý týden: Úžas a úžas

Modlil jsem se za zázraky místo štěstí a Ty jsi mi je dal.-Abraham Joshua Heschel, Nevýslovné jméno Boží: Člověk.Rabín Abraham Joshua Heschel (1907-1972) je známý svým prorockým působením a oddaností „radikálnímu úžasu“.

 Teolog Bruce Epperly vysvětluje:

Radikální úžas umožňuje vnímat božské

Heschel žil v celistvé rovnováze radosti a úžasu, radikálního úžasu a prorocké výzvy.

Jádrem Heschelovy mystické vize je zkušenost radikálního úžasu…. Údiv je zásadní pro spiritualitu i teologii: „Úžas je smyslem pro transcendenci…. Umožňuje nám vnímat ve světě náznaky božského.“ [1]

Úžas vede ke spiritualitě a etice

Údiv vede ke zkušenosti radikálního úžasu nad Božím světem. Každý z nás, stvořený k Božímu obrazu, je úžasný. Údiv vede ke spiritualitě a etice. Jak poznamenal Heschel: „Už jen být je požehnání, už jen žít je svaté. Okamžik je zázrak.“ [2]

Heschel se zamýšlí nad významem světonázoru radikálního úžasu:

Vede ke světu jako k tajmemství

Svět se mi představuje dvěma způsoby. Svět jako věc, kterou vlastním, svět jako tajemství, kterému čelím. To, co vlastním, je maličkost, to, čemu čelím, je vznešené. Dávám si pozor, abych nepromarnil to, co vlastním; musím se naučit nepropásnout to, čemu čelím.

Manipulujeme s tím, co je k dispozici na povrchu světa; musíme také stát v úctě před tajemstvím světa. Zpředmětňujeme bytí, ale jsme také přítomni bytí v úžasu, v radikálním údivu.

Jediné, co máme, je pocit úcty a radikálního úžasu tváří v tvář tajemství, které ohromuje naši schopnost vnímat…..Úžas je víc než emoce, je to způsob porozumění, vhled do smyslu, který nás přesahuje.

Počátkem úžasu je úcta a počátkem moudrosti je bázeň.

Úcta je intuice pro důstojnost všech věcí, uvědomění si, že věci jsou nejen tím, čím jsou, ale že také představují, byť vzdáleně, něco nejvyššího. Úcta je smyslem pro … tajemství přesahující všechny věci. Umožňuje nám … vycítit v malých věcech počátek nekonečného významu, vycítit nejvyšší v obyčejných a prostých věcech; vycítit v návalu pomíjivosti klid věčnosti. To, co nemůžeme pochopit analýzou, si uvědomujeme v úžasu.

Nechme se vést úctou – oživí moudrost

Víra není přesvědčení, souhlas s tvrzením; víra je přilnutí k transcendenci, k významu za tajemstvím.

Poznání je podporováno zvědavostí, moudrost je podporována úctou. Úcta předchází víře, je jejím kořenem. Abychom byli hodni víry, musíme se nechat vést úctou.

Ztraťte smysl pro úctu, dovolte, aby vaše domýšlivost snížila vaši schopnost uctívat, a vesmír se pro vás stane tržištěm. Ztráta úcty znamená vyhýbání se vhledu. Návrat k úctě je prvním předpokladem pro oživení moudrosti, pro objevení světa jako aluze na Boha. [3]

Prameny:

[1] Bruce G. Epperly, Mystics in Action: Twelve Saints for Today (Maryknoll, NY: Orbis Books, 2020), 81; Abraham Joshua Heschel, I Asked for Wonder, ed. Samuel H. Dresner (New York: Crossroad Publishing, 1983, 2022), 21.

[2] Epperly, Mystics in Action, 81; Abraham Joshua Heschel, “To Grow in Wisdom,” in The Insecurity of Freedom (New York: Schocken Books, 1972), 82.

[3] Abraham J. Heschel, Who Is Man? (Stanford, CA: Stanford University Press, 1965), 88–89.

Image credit: A path from one week to the next—Madison Frambes, Untitled 4, 1, and 7 (detail), 2023, naturally dyed paper and ink, Mexico, used with permission. Click here to enlarge image.

When we are in awe, there are no deeds to be done or words to be said; a simple, ecstatic surrender.