zrání v nedokonalosti

Objevování malé cesty

Třicátý devátý týden: Spiritualita nedokonalosti

Během roku noviciátu, kdy se Richard Rohr stal františkánem, objevil spisy svaté Terezie z Lisieux (1873-1897). Otec Richard popisuje Tereziino učení jako „spiritualitu nedokonalosti“: 

Terezie vystihla Ježíšovo učení – demokratizovala svatost

Často jsem se zmiňoval o své lásce k Terezii z Lisieux, francouzské karmelitánce s minimálním formálním vzděláním, která ve svém krátkém, skrytém životě pouhých čtyřiadvaceti let vystihla podstatu Ježíšova základního učení o lásce. Terezie byla v roce 1997 prohlášena doktorkou církve [1], což znamená, že její učení je považováno za zcela spolehlivé a důvěryhodné. „‚Demokratizovala‘ svatost,“ jak řekl bratr Joseph Schmidt (1934-2022), „a dala jasně najevo, že svatost je na dosah každému, kdo je ochoten plnit Boží vůli v lásce v každém dalším okamžiku, jak se život vyvíjí.“ [2]   

Obnovila evangelium radikální milosti

Terezie z Lisieux

Terezie přišla do katolické církve devatenáctého století, která často věřila v hněvivého, trestajícího Boha, perfekcionismus a potvrzení osobním dobrým chováním – což je velmi nestabilní a iluzorní cesta. Uprostřed tohoto rigidního prostředí byla Terezie přesvědčena, že její poselství, kterému ji naučil sám Ježíš, je „zcela nové“. [3] Evangelium radikální milosti bylo mnohými křesťany zapomenuto natolik, že ho Terezie musela nazvat „novým“.  

Odhalila schopnost zahrnout, odpustit a přijmout svou nedokonalost

Terezie nazývala tuto prostou, dětskou cestu svou „malou cestou“. Je to spiritualita nedokonalosti. V dopise knězi Adolfu Roullandovi (1870-1934) píše: „Dokonalost mi připadá jednoduchá, vidím, že stačí poznat svou nicotu a odevzdat se jako dítě do Boží náruče.“ Terezie se snaží o to, aby se jí podařilo dosáhnout dokonalosti. [4] Jakákoli křesťanská „dokonalost“ je ve skutečnosti naše schopnost zahrnout, odpustit a přijmout svou nedokonalost. Jak jsem často říkal, duchovně rosteme mnohem více tím, že to děláme špatně, než tím, že to děláme dobře. Právě to by mohla být hlavní lekce toho, jak probíhá duchovní růst, nicméně nic v nás tomu nechce věřit. 

objevila, že dokonalost najdou ti malí a pokorní

Pokud existuje něco takového jako lidská dokonalost, zdá se, že vzniká právě z toho, jak se vypořádáváme s nedokonalostí, která je všude, zejména v nás samých. Jak chytře Bůh schovává svatost, aby ji našli jen ti pokorní, „malí“ a upřímní! „Dokonalý“ člověk je nakonec spíše ten, kdo dokáže vědomě odpustit a zahrnout nedokonalost, než ten, kdo si myslí, že je zcela nad nedokonalostí. Stane se to poměrně zřejmým, jakmile to vyslovíme nahlas. 

a že Bůh pomáhá právě malým a nedokonalým svojí Boží láskou

Ke konci svého života vysvětlila Terezie své sestře svou malou cestu, která se stala součástí její autobiografie Příběh jedné duše. Na rozdíl od „velké cesty“ heroického perfekcionismu v podstatě učí, že jako malá „se všemi [svými] nedokonalostmi“ je přitahována Boží láskou. Bůh ji musí milovat a pomáhat jí, protože je „příliš malá na to, aby vystoupala po drsném schodišti dokonalosti“. [5] S naprostou důvěrou „uvěřila, že je nekonečně milována nekonečnou Láskou“.  

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version), mezinadpisy vložil překladatel

Prameny:

[1] Pope John Paul II, “Proclamation of St. Thérèse of the Child Jesus and the Holy Face as a ‘Doctor of the Church,’” homily, October 19, 1997.

[2] Joseph F. Schmidt, Walking the Little Way of Thérèse of Lisieux: Discovering the Path of Love (Frederick, MD: The Word Among Us Press, 2012), 22.

[3] Story of a Soul: The Autobiography of St. Thérèse of Lisieux, trans. John Clarke, 2nd ed. (Washington, DC: ICS Publications, 1976), 207.

[4] Thérèse to Adolphe Roulland, May 9, 1987, in Thérèse of Lisieux: General Correspondence, vol. 2, 1890–1897, trans. John Clarke (Washington, DC: ICS Publications, 1988), 1094.

[5] Story of a Soul, 207.

[6] Louis Liagre, A Retreat with St. Thérèse, trans. P. J. Owen (London: Douglas Organ, 1947), 22. Note: This is the book that Father Richard read during his novitiate year.

Adapted from Richard Rohr, Falling Upward: A Spirituality for the Two Halves of Life (San Francisco: Jossey-Bass, 2011),xxii; and

The Little Way: A Spirituality of Imperfection (Albuquerque, NM: Center for Action and Contemplation, 2007). Available as MP3 audio download.

Image credit: Arthur Allen, Daily Meditations 9 (detail), 2022, photograph, France, used with permission. Katrina Lillian Sorrentino, Entelechy 8 (detail), 2022, photograph, Spain, used with permission. Belinda Rain, Frost (detail), 1972, California, public domain. Jenna Keiper & Leslye Colvin, 2022, triptych art, United States.  Click here to enlarge image.

This week’s images appear in a form inspired by early Christian/Catholic triptych art: a threefold form that tells a unified story. 

Image inspiration: We pause to appreciate the seemingly insignificant and experience the awe of the simple and unexpected.