Jak brát mocnosti vážně     

Dvacátý týden: Zlo je sociální realita         
Walter Wink

Teolog Walter Wink (1935-2012) zasvětil svou vědeckou práci a život odhalování biblického významu strukturálního zla:

  Pověry?

Bibličtí autoři měli jména, která jim pomáhala identifikovat duchovní skutečnosti, s nimiž se setkávali. Mluvili o andělech, démonech, knížectvích a mocnostech, satanovi, bozích a prvcích vesmíru. Materialismus pro takové věci neměl využití, a proto je zavrhoval…. „Moderní“ lidé měli myšlenku andělů a démonů zaškatulkovat. Svět byl milosrdně očištěn od těchto „pověr“ a lidé mohli v noci lépe spát s vědomím, že jsou v bezpečí před duchy….. 

Jak chápat mocnosti dnes?

Pokud chceme brát pojem andělů, démonů a knížectví a mocností vážně, budeme se muset vrátit k biblickému chápání duchů v celé jeho hloubce a čerstvě ho aplikovat na naši dnešní situaci. 

Instituce dnešní doby

Latinskoamerická teologie osvobození se jako jedna z prvních snažila reinterpretovat „knížectví a mocnosti“ nikoli jako beztělesné duchy obývající vzduch, ale jako instituce, struktury a systémy. Ale mocnosti … nejsou jen fyzické. Bible trvá na tom, že jsou něčím víc (Ef 3,10; 6,12); toto „víc“ obsahuje klíč k jejich hloubce. V biblickém pohledu jsou Mocnosti zároveň viditelné i neviditelné, pozemské i nebeské, duchovní i institucionální (Kol 1,15-20). Mocnosti, jako je dřevařský závod nebo městská správa, mají vnější, fyzický projev (budovy, personál, nákladní auta, faxy) a vnitřní duchovnost, firemní kulturu nebo kolektivní osobnost….. Možná nejsme zvyklí uvažovat o Pentagonu nebo Chrysler Corporation… jako o společnostech, které mají svou spiritualitu, ale ony ji mají. Nový zákon používá jazyk moci, aby na jednom místě poukázal na vnější aspekt, na jiném na vnitřní aspekt a ještě jednou na oba dohromady. To, co lidé v biblickém světě prožívali jako „knížectví a mocnosti“ a co jim říkali, byla ve skutečnosti skutečná spiritualita v centru politických, ekonomických a kulturních institucí jejich doby.

Wink považoval systémové moci za směs dobra a zla, která stejně jako lidstvo potřebuje vykoupení:

Instituce jsou zároveň dobré i zlé

Pokud je zlo tak hluboce systémové, jakou máme šanci uvést [instituce] do souladu s Božím záměrem? Odpověď na tuto otázku závisí na tom, jak pojímáme institucionální zlo. Jsou mocnosti ze své podstaty zlé? Nebo jsou některé dobré? Nebo jsou rozptýleny po celé škále od dobra ke zlu? Zdá se, že odpověď zní: nic z toho. Spíše jsou zároveň dobré i zlé, i když v různé míře, a jsou schopny se polepšit. 

Jednoduše řečeno: 

      Síly jsou dobré. 

      Mocnosti jsou padlé. 

      Mocnosti musí být vykoupeny…. 

Jsou dobré i padlé

Jsou dobré na základě svého stvoření, aby sloužily humanizačním záměrům Boha. Všechny bez výjimky jsou padlé, protože staví své vlastní zájmy nad zájmy celku. A mohou být vykoupeny, protože co padlo v čase, může být v čase vykoupeno.

Prameny:

Walter Wink, The Powers That Be: Theology for a New Millennium (New York: Galilee Doubleday, 1999), 22–23, 23–24, 31, 32. 

Image credit: A path from one week to the next—Exercise in Grief and Lamentation credits from left to right: Jessie Jones, Jennifer Tompos, Jenna Keiper. Used with permission. Click here to enlarge image

On retreat, the CAC staff used watercolors to connect to our collective grief. This is one of the watercolor paintings that came from that exercise.